Brödpinnar

Åååååhh de blev delikata. Perfekta att ha till italiensk sallad. Ska posta bild senare så ni får se hur fina de blev.

Receptet var ungefär såhär (jag använde mig av sånt som fanns hemma och höftade en hel del, följde inget recept eller så, så därför blev det som det blev):

1 paket torrjäst
ca 1,1 liter vetemjöl + durumvete (jag vet inte exakta mått, jag tog allt vetemjöl jag hade och fyllde på med durumvetemjölet)
lite salt
på med sisådär 5-6 dl vatten (ca 40 grader för torrjäst, fingervarmt annars)
Sen ska man i med några kopiösa mängder rosmarin (torkad i det här fallet), vitlök och olivolja. Om jag ska uppskatta mängderna så var det väl ungefär... någon deciliter olja, två stora vitlöksklyftor (kunde lätt dubblats) och en halv kryddburk rosmarin. Det fick jäsa i bara några minuter (stress stress) sen rullade jag det till bakplåtslånga pinnar och lät jäsa 30-45 minuter under bakduk. In med det i ugnen på 220-225 grader i 10 minuter eller något. Underbart. UNDERBART!

degen blev lite blöt och smetig först men det tycker jag bara är bra, hellre för smetig än för torr och när man ska ha massa olja i så gör det inte så stor skillnad. Har man tid på sig kan man blanda oljan med vitlök och rosmarin i förväg och låta dra tillsammans, det kan göra det ännu mer mumsigt.
 
Nu ska bara den goda maten bli klar så jag får äta mer brödpinne. Elsa gillade dem också så det blir bra för henne att äta medan vi äter middag =)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback