Datenight

Förra veckan var Sebastian lite sjuk så vi gick inte ut och åt något. Däremot så lagade han en hel del god mat, och så köpte vi hem god mat. Vi köpte hem thai-mat från Thai Spice Take Away, ungefär mitt imellan wieselgrensplatsen och vågmästareplatsen (jag är inte speciellt förtjust i thaimat så det var väl sådär. Sebastian tyckte om det.) och så köpte vi en annan dag hem mat från Mother India som ligger i Nordstan. Jag älskar Mother India, har ätit många luncher där och tycker deras mat är god till ett bra pris. Jag tror det är en familj som arbetar på Mother India, även om vissa säkert bara är anställda utan släktband. Dock så sitter det nästan alltid en stor indisk kvinna i övre medelåldern, som har ett lite tandlöst leende, och pratar i telefon bakom disken. Hon tar i stort sett bara paus i sina samtal för att ta betalt eller möjligtvis ge ut en dricka eller så (fast hon är inte otrevlig på något sätt, när hon ler sitt smått tandlösa leende så ser hon alltid väldigt vänlig ut). Det känns verkligen som att hon är Mother India. Det var gott som vanligt, väldigt gott. Man måste dock komma ihåg att köpa med sig naanbröd, och så kan jag ju tipsa om att friterade grönsaker inte alls var en så god förrätt som det lät som, även om det var gott.

Igår däremot så gick vi ut och åt, och för att hämta oss lite från förra gångens fiasko (Knossos, på Linnégatan) så gick vi till det (enda?) andra grekiska stället på Linnégatan, nämligen Taverna Mykonos, som ligger i andra änden av den långa gatan, nära Olivedalsgatan.
Vi har, om det inte finns något mer grekställe på Linnégatan (vi hittade ett som hette amfora på sveavägen men det är ju inte samma sak), beslutat att utnämna Mykonos till bästa grekrestaurang på Linnégatan! Jag har ätit lunch där innan, och även om lunchen är lite dyr så blir man verkligen MÄTT och det är verkligen gott. På Mykonos är det lagom mysigt, servicen är bra och maten är mycket god. Man får också väldigt mycket mat, och varken jag eller Sebastian åt upp helt. Till förrätt så åt jag grillad halloumi med honung (lite liten portion och inte ens sallad till) och Sebastian tog calamares (stooor portion för att vara förrätt, sallad och tzatziki till, kostade lika mkt som min förrätt konstigt nog) och vi var båda nöjda även om Sebastian var lite nöjdare. Till varmrätt så åt Sebastian Pikilia och jag åt vegetarisk Pikilia. Pikilia är någon slags blandtallrik kan man säga, och på min så fanns det vegetarisk pastagratäng, stora vita bönor med sås, tzatziki, oliver, sallad med gurka, paprika och annat, fetaost, chitipiti (mixad fetaost med stark paprika) och friterad potatis (jättegoda potatisskivor). Jag har säkert glömt något, och till allt det får man också väldigt gott bröd. Sebastians tallrik var lite liknande, fast han fick inga bönor eller vegetarisk pastagratäng, utan moussaka, grillspett och lammfärsburgare. Det är iaf en väldigt stor och väldigt god portion man får. Det enda jag sörjde var att man inte fick med den extreeemt goda grillade squash som jag ätit där till lunch, då jag ätit liknande tallrik.

Nej, det var supergott och mycket på Taverna Mykonos, och vi rullade ojandes därifrån mycket nöjda. Ska ni äta grekisk mat på Linnégatan så välj för guds skull inte Knossos!

(jag vill också tillägga att pizzerian som ligger hos oss, som jag talat väl om, den heter Valentinos och inte Antonios, som jag påstått. Vet inte om jag haft en hjärnblödning av något slag eller om de helt enkelt bytt namn, men nu vet ni!)

Nu ska jag ner och hämta tvätten!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej Lina! Jättekul att träffa dig också. Det får vi göra om... Ta hand om er. Jag ska med spänning följa bloggen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback