Waffels!

I morse gick jag upp tidigt (älskar att gå upp tidigt på lediga dagar, speciellt när jag sovit hemma) och diskade, duschade, diskade igen och: gjorde våffelfrukost!

Våffelfrukost är inget man gör när man ska sitta själv och bara hälla i sig frukosten snabbt och sedan rusa iväg. Det är heller inget man gör när man inte är beredd att diska ÄNNU en gång.

Jag gjorde våfflorna utifrån min farmors recept men med lite egna mycket små ändringar, både med tanke på vad jag har hemma men också med tanke på nyttighetsfaktorn.

image78

FARMORS VÅFFLOR a'la Lina
Ska bli ca 4 våfflor, men blev sex stycken normalstora imorse.
1 ägg
2 msk råsocker (farmors: strösocker)
2 dl vetemjöl
½ dl Rågsikt (farmors: bara vetemjöl)
2 dl mjölk
1 tsk bakpulver
3 msk smält smör
lite salt

Sen är det enkelt. Man vispar ägget med råsockret och sedan blandar man i stort sett i resten, vispar till en slät smet och gräddar i ett våffeljärn. Blir goda och fluffiga våfflor, väldigt fina.

Dessa våfflor avnöjts med hallonsylt och blåbärssylt. Jag bestämde mig också för att äntligen slå slag i saken och testa min veganvispgrädde! Oavsett om man är vegan eller ej så är det ju nyttigare med sojaprodukter än mjölkprodukter, så det var värt att testa. Vispgrädden finns i ett jättefint paket och ska läggas in nån timma innan man vispar den. Det spelar ingen roll, den smakade så jävla äckligt!

image79

Får testa go greens vispbara vegangrädde nästa gång, den är billigare också.

Oavsett så blev det en trevlig och mysig frukost, framförallt god! Lite kokos-te till det så var den perfekt!

Kommentarer
Postat av: Näbbis

Mums! :)

2007-06-13 @ 16:53:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback