Mungbönsgegga

Även om jag tack vare mitt humör och min praktik och allt vad det är kanske inte varit den bästa aspiranten Gillian någonsin haft, så har jag faktiskt försökt rätt tappert. Jag har vid flertalet tillfällen inte bara lagat godkända rätter utan även hennes alldeles egna recept. De har väl varit lite sådär och smakat typ lök och vatten och kanske lite lite kräks. Ingen höjdare helt enkelt (nu ska jag inte vara elak. Gentle lentil curry var helt okej). Trots detta bestämde jag mig för att göra hennes Aduki bean bake. Eftersom jag hade använt mina sista adukibönor dagen innan använde jag istället mungbönor och eftersom min kassa Ica inte hade någon squash så la jag i lite spenat och gröna linser istället.

Receptet blev alltså som följer:
1 msk olivolja
1 mellanstor lök, hackad
3 vitlöksklyftor, pressade
Några bitar färdigfrusen-i-bit-spenat (egentligen 1 liten squash)
1 stor morot, tärnad
2 bitar stjälkselleri, skivad
500ml precis-kokat-vatten
1 tsk organisk vegetarisk vete&jäst-fri buljongpulver
165g (ungefär) färdigkokta mungbönor (egentligen adukibönor)
1 mellanstor purjolök, typ tärnad
2 tsk majsmjöl eller arrowroot blandad  till en mjuk gegga med
1 msk kallt vatten
1 stor sötpotatis skuren i typ 5mm skivor

och som ni ser på bilden la jag även till en liten potatis bland sötpotatisen bara för variationens skull.

sweetpotatopie

Det blev en himla massa koka och steka och hit och dit, vilket jag nog egentligen inte tycker är så himla viktigt då det ska stå i ugnen en stund, men man ska ju få igång redningen och sådär också. Summan av kardemumman är iaf att man ska ha i grejerna i en stekpanna med lite olja och vatten i denna ordningen:
lök, vitlök 3 min
spenat, morot, selleri 2 min
precis-kokat-vatten, buljongpulver, koka upp, sänk värmen, puttra i 10 min
Purjolök, mungbönor 5 min
Redningsblandningen 1 min
Och sen ska det läggas i en ugnsfast form och sötpotatisen ska läggas ovanpå och så kan man spreja på lite olivolja (om man har en såndär praktisk olivoljesprej som jag har =), annars får man pensla på lite) och in med det i ugnen på 200 grader celcius i ungefär 30 min.

Jag kan ju tillägga att jag faktiskt inte spenderade så mycket tid som man skulle på alla de olika sakerna i stekpannan, men allt var väldigt färdigt när det kom ut ur ugnen ändå. Receptet räckte till två sådana formar som ni kan se på bilden där uppe. Blev mycket mättande mat.

I alla fall, det som är viktigt att komma till är att denna rätten, som jag väljer att kalla mungbönsgegga eftersom det ser ut som det, var JÄTTEGOD. Det är helt sjukt för det ser inte ens nästan gott ut när man lägger upp det utan det ser bara väldigt nyttigt ut, men det måste vara en av de godaste rätterna jag ätit på mycket mycket länge. Då blir man glad! =)

MUMS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback