Fetaostbiffar med rödbetstzatziki och hasselbackspotatis

I lördags hade jag ännu en av de numera månatliga middagsbjudningarna med min fine bror med fru. Då jag visste att Hampus skulle iväg efter ett tag och inte bara ville stressa fram och tillbaks med olika rätter så valde jag att satsa på en enda stor rätt som man skulle kunna sitta och mumsa på ett tag och sen ändå ha tid med en trevlig kopp te innan det var dags att springa iväg.

Det var faktiskt en mycket trevlig middag och trots att jag inte provlagat något och trots att jag hittade på det mesta as I went along så blev det mycket mycket gott! Jag gjorde fetaostbiffar men då jag inte hittade några vegetariska recept som jag trodde på så chansade jag lite och använde veg-bull-färs, vilket såg lite rått ut när det var färdigt men som blev supermumsigt! Till fetaostbiffarna så blev det hasselbackspotatis, blomkål, fetaostsallad och rödbetstzatziki. En riktigt bra blandning. I slutet hann vi med att sörpla oss igenom en hel kanna med te och Hampus och Stina mumsade glatt på den rostade majsen, solros- och pumpafröna, som var den någorlunda nyttiga avslutningen på det hela. =)

FETAOSTBIFFAR

1 pkt Vegfärs till bullar och biffar
fetaost
1 gul lök
persilja
2 klyftor vitlök

Jag använde min alltid så älskade mini-matberedare och mixade vitlöken, löken och persiljan till en lagom blandning, så att den gula löken var ungefär som finhackad. Jag blandade ihop det med den tinade färsen och saltade lite och pepprade ordentligt. Sedan skar jag stora bitar av en rätt så hård fetaost och tog en bit i taget och formade biffar som slöt tätt kring varje fetaostbit. Det blev rätt stora biffar eftersom det var stora bitar fetaost men det är mumsigt när man får en rejäl bit ost i varje biff. Det är viktigt att biffen sluter tätt runt fetaosten, speciellt på undersidan, då den annars smälter och rinner ut. Jag la biffarna i en oljad långpanna och stoppade in under potatisen i ugnen, på 200 grader i lite mer än en halvtimma. Då färsen är rödaktig och inte blir som vanligt kött så ser biffarna lite råa ut även när de är klara, men får man en bra yta på dem så blir de supergoda! Riktigt mumsigt och lite överraskande då jag var lite orolig för att färsen inte riktigt skulle hålla så som jag ville och inte riktigt smaka så som jag ville, men den klarade alla mina krav! =)


RÖDBETSTZATZIKI

Detta är ett roligare sätt att göra tzatziki, och eftersom rödbetor är nyttiga så måste ju detta vara lite extra nyttigt.
Jag utgick inte från något egentligt recept, även om det finns massor, utan plockade mer med det jag ville ha med och så mycket av varje sak som jag tyckte verkade lämplig, sen kan man ju variera med andra saker, såsom gurka eller persilja eller så, i evighet.

1 färsk rödbeta
ca 2 dl turkisk yoghurt
2-3 vitlöksklyftor
peppar

Detta är superenkelt att göra om man har en liten matberedare eller så, som jag. =) Jag skalade rödbetan och delade den i två-tre bitar och stoppade dem tillsammans med de skalade vitlöksklyftorna i matberedaren och körde runt. Detta blandade jag sedan med yoghurten och pepparn. Lätt som en plätt, och riktigt gott och lite extra rosa och fint.

HASSELBACKSPOTATIS

Att göra hasselbackspotatis är egentligen inte svårare än att göra potatisklyftor men jag tycker att det blir godare och så är det lite ovanligare vilket ger det en fin känsla.

2-3 potatisar per person, beroende på person och storlek på potatis
Smält smör
Ströbröd

Man skalar ungefär lika stora potatisar, jag hade tyvärr lite små potatisar men annars är medelstora att rekommendera. Sedan ska man skära skåror längs med hela potatisen utan att skära hela vägen igenom. Det absolut enklaste var faktiskt att lägga potatisen i en slev av passande storlek och skära tills kniven når skeden, då blir det jämnt och fint utan problem. Sedan sätter man in potatisarna, som man lagt i en ugnsfast form eller så och penslat med smält smör och saltat, på runt 200 grader i ugnen (man kan sätta på 275 om man bara ska göra potatisarna, jag skulle göra biffarna samtidigt och ville att de skulle vara klara ungefär samtidigt så då blev 200 grader bra). Efter ca 20 min, eller lite mer om man som jag drar ut på det, tar man ut potatisarna och penslar dem igen och häller sedan på ströbröd ovanpå dom. Det blir godast och finast om man inte snålar så mycket med ströbrödet, det blir som en härlig skorpa ungefär. Efter kanske 30 minuter till i ugnen så bör potatisarna vara färdiga, beroende på hur stora de är. Låt det ta tid och se till att de är klara rakt igenom och lite skorpiga, det är inte alls gott annars.


Sedan var det bara en enkel sallad med fetaost i (alltid gott med lite extra), och blomkål. Mycket god och mättande middag, kommer nog ätas i enklare varianter i mitt hem rätt ofta!

Kommentarer
Postat av: Stina

Lina överträffar sig själv!
Och det enkla är det genialiska; Fetaostbiffarna såg först lite skrämmande ut, men var himmelska. Dom liknade rått kött till utseendet så tack och lov att Lina är veggi så att man "vet" vad man äter.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback