Dinner de la pesach

När min bror gifte sig med Stina så fick de massa presenter av massa folk. Av mig fick de lite allt möjligt, bland annat ett erbjudande om en luxuös middag i månaden i ett år, hemlagad och serverad i mitt mysiga hem. Mars månad gick så fort så de fick även använda första april till detta, och så blev det att Hampus och Stina kom på påskmiddag i söndags.

Min planering kanske inte var ultimat och jag hade fortfarande lite småsaker att pyssla med när gästerna anl'nde men jag tyckte faktiskt att jag fick ihop det rätt snabbt ändå. (även om jag inte hann dammsuga å sådär.. hrm)

Jag hade temat Gult och den mesta maten var då gul eller brandgul-aktig.
Till förrätt blev det en vegansk sötpotatissoppa med gul och orange paprika, minimajs och morot. Den blev gul och härlig med orangea toner och jag tyckte den var smaskens. Onyttiga Stina struntade helt och fullt i hälsan och krämade på med salt, men vi får acceptera att vi alla har brister. =)


suppe


Huvudrätten var curry-marinerade quornfiléer, ugnsbakade med halloumiost och till det klyftpotatis och gula kokta ägg (de blev lite halvgula, jag experimenterade och kokade dem med gurkmeja). Jag är ju verkligen ingen mästare på att koka ägg då jag så sällan gör det så även om den resterande maten var mer komplicerad är jag mest nöjd med att äggen blev såpass bra! =)
Jag hade gjort en massa massa mat och det allra mesta gick åt vilket jag tar som ett bra betyg.

Till efterätt blev det påskbakelse, något som jag förstått är klassiskt men som jag aldrig hört om förrän nyligen när jag var på matlagningskurs med en social stödgrupp i stadsdelen där jag praktiserar. Finessen är iaf att det är god rulltårta och god grädde och god persikohalva, men det ser ut som ett stekt ägg.
Jag ville inte ha typ röd hallonfyllning eller brun chokladfyllning eller så, utan gjorde lite annorlunda och fyllde med vanilj-och-banankräm, lite mer neutral färg och supergott! Mmmm!


bakelse


De fick även var sitt påskägg fyllt med naturgodis av olika slag. Populärast var wasabiärtorna (nej faktiskt inte, de smakade skit verkligen, men såg rätt häftiga ut). Vi satt och knaprade lite på godiset som inte fått plats i deras ägg efter måltiden, tillsammans med en god kopp te. Kan det bli bättre? (ja efter det så åkte vi till ica focus och tokshoppade massa god och spännande mat! Lina likes Ica Focus!)

Nu ska det ju bli en sådan här middag i månaden och varje en av dem kanske inte blir tre-rätters eller så, men de ska nog förhoppningsvis bli MINST lika goda som den här. (och bättre planerade, jag spånar redan nu på nästa...)

Kommentarer
Postat av: Hampus

Det var en kanonmiddag och det var ingen som märkte att du inte hade städat riktigt. Har ju inte direkt jätterent hemma heller just nu...

Vi har kvar lite wasabiärtor om någon är intresserad :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback