Big brother is watching you!



Jag har inte lyssnat på radio eller tittat på tv något alldeles speciellt idag, men dock igår, och jag känner mig väldigt upprörd över hur lite media uppmärksammar att privatpolislagen IPRED1 gick igenom igår. Och jag känner att för varje dag som det går så blir jag mer konspiratorisk och rädd och känner mig mer och mer utanför samhället. Jag som ändå inte är del av någon extrem politisk riktning eller gör stora ansträgningar för att stå utanför samhällets normer, jag tycker att jag faktiskt är en rätt skötsam person som är villig att göra rätt i ett samhällsperspektiv.

Nu, på väldigt kort tid, så har det börjat rulla, och i vissa fall rullat klart, i många skrämmande frågor.

IPRED-lagen ger bolagen, som har ett monetärt intresse, större befogenheter än polisväsendet. Är inte det sjukt? Är det inte sjukt att detta inte kablas ut som en stor skandal? Att skärmdumpar och liknande är sjukt lätt att förfalska och att privatpersoner i stort sett kan bli ditsatta och skadeståndsskyldiga utan någon trovärdig bevisning, och att denna lagen vänder upp och ner på vår rättssäkerhet totalt, gör ju frågan ännu mer skandalös.

FRA-lagen innebär att man kan bli övervakad och avlyssnad i stort sett när som helst. Jag skiter fullständigt i om de säger att det inte KOMMER att avlyssna/övervaka folk hur som helst, för den riktningen som samhället är på väg i så ska ni se att de snart utnyttjar sina fulla rättigheter i enlighet med lagen.

Och ni, mina vänner, som har barn vet ju att era barns blod tog när det var ca tre dagar gammalt och fördes in i PKU-registret, och för mig kändes det jättebra att kunna godkänna att Elsas blod kunde göra det möjligt att hjälpa andra bebisar bättre. Och vi vuxna har ju också vårt blod i den här biobanken. Så långt inget fel. Men nu, smussligt, så undersöks ju möjligheten för polisen att få fullständig tillgång till PKU-biobanken för dna-bevisning osv. Jag är absolut inte emot att hjälpa polisen att lösa brott men en gång i tiden så lärde min bror mig att om man låter en viss instans få tillgång till ens DNA så ska man säkert se att de om fem år till börjar sälja folks DNA i andra avseenden. För övrigt är det inte tillåtet enligt datainspektionen att göra en sån här ändring, utan alla mammor/vuxna människor i hela registret skulle få skriva på att de går med på att dela sitt blod även med polismyndigheten. Så är ju inte fallet, eftersom de försöker göra det så mycket under radarn som det bara går.

Ovanpå den här kakan av storebrorsverksamhet så pågår TPB-rättegången som grädden på moset. Det är skrämmande att se vilken riktning vårt öppna och offentliga samhälle tar...

Och för att visa vårt missnöje så ska vi alla tre, mycket beklagligt, gå ur PKU-registret. Väldigt beklagligt för forskningen, men när registret väl delats ska ni se att man inte alls kan gå ur lika lätt.

Och för er som inte lyssnar på The Piratebay-rättegången slaviskt vill jag gärna peka ut några highlights som ni kan lyssna på om intresse finns för det som varit bäst.

dag 1-3 kan man lyssna på om man inte är så insatt i rättegången, dock inte särdeles intressant skulle jag nog säga.

Dag 4 förhördes Fredrik Neij och Gottfrid Svartholm Warg vilket var väldigt lustigt men faktiskt inte jättegivande då de mest var spydiga och sådär. Dock tyckte jag nog det var rätt intressant. Förhören av målsägare Danowsky är nog de bästa, han var absolut hårdast.

 Dag 5 är det intressant att lyssna på förhören av Peter Sunde men skippa de av Carl Lundström. Det är ju konstigt att de ens åtalat honom, det är liksom inte intressant.

Dag 6 var inga förhandlingar och dag 7 kan man skippa helt om man inte vill höra massa dravel och faktiskt rätt dålig bevisning från åklagarsidan.

Dag 8 ska man endast lyssna på förhöret med Kennedy om man vill skratta åt tolken. Annars kan man hoppa över det.

Dag 9 har jag inte lyssnat så mycket men jag skulle absolut rekommendera att man lyssnar på förhöret med KTH-professorn Roger Wallis, mycket spännande, intressant och roligt! Detta är nog min främsta rekommendation.

Sen är ju inte dag 9 över än, just nu ska Peter Sunde spela upp någon slags film. Men det är ju bara ljud om man inte är där.

Ni hittar dem här, under inspelningar från rättegången:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=59808&lid=is_search527895&lpos=indexSite0&from=siteSearch&queryArt527895=24+direkt&doneSearch=true

Tyvärr tyvärr tyvärr måste jag säga så är Monique Wadsted mest hysterisk och jobbig. Det är synd att det ska vara just en kvinna som är det. Men domaren är å andra sidan värsta mesen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback