Upprörande!

När man föder barn så får man på de allra flesta (i alla fall många) sjukhus en hel del varuprover. Man får lite blöjor, man får tvättservetter, man får rabattkuponger och erbjudanden, man får engångsunderlägg till skötbordet och man får småprover av krämer, t.ex idominsalva och oliva body lotion (det var vad vi fick i alla fall). Självklart är dessa produkter till föräldrarna och barnet och man antar att man ska kunna använda dem till sitt nyfödda barn. Idominsalva är en sak som vi älskar, när Elsa blir röd i underlivet så räcker det i stort sett att smörja en gång med lite idomin så är det som borttrollat sen.

I råd och rön (nr 3 2009) så testar de olika body lotions och kollar efter ämnen som är farliga för barn. De använder Änglamark Sensibel som jämförelselotion då den inte innehåller några av de farliga ämnena alls (jag använder det balsamet när jag tvättar håret, så fantastiskt bra!! KÖP!) och sen kollar de bland annat på HMs hello kitty-body lotion (man får nog vara lite dum för att tro att den är lämplig för barn, men ändå), euroshopper body lotion, hth original lotion, aloe vera body lotion och OLIVA BODY LOTION!

Det test med body lotion som man alltså kan få med sig från BB innehåller parabener och parfym, om än inte parfymämnen som är listade som allergiframkallande. Parabener är ett ämne som stör fruktsamheten hos vattenlevande djur och som man inte riktigt vet vad det gör med människor. EU.s vetenskapliga råd har tydligen listat en rad parabener som "misstänkt hormonstörande". MISSTÄNK HORMONSTÖRANDE! Och detta får jag med mig hem från sjukhuset för att använda på mitt lilla nyfödda barn?? Oliva body lotion är absolut inte den värsta body lotionen i testet men den är ju absolut inte passande att använda på barn. Varför kan man inte införa ett samarbete med änglamark istället och skicka med sensibel-lotionen som verkar toppen? Om det inte fungerar borde man utesluta det provet helt. Hellre att jag får absolut ingenting än att jag får något som kan vara skadligt för mitt barn!

Det pekar också på vilken sjuk värld vi lever i när man får skicka med parabenfulla prover med hem från BB men man får inte ens informera om modersmjölksersättning på internet! Som tur var så har vi faktiskt inte använt den lotionen på Elsa men jag har däremot använt den rätt flitigt till mina händer. I framtiden ska jag bara köpa idominsalva, vaselin och Änglamark sensibel eller annan kräm som jag kan läsa mig till inte innehåller så mycket skit!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback