Det KÄNDES i alla fall som om jag förlöste en hel garderob!

Det är dags för oss alla att en gång för alla komma ut ur garderoben och inse att det inte finns könsbundna kläder. Visst finns det en rådande diskurs i samhället som säger att blått, grått och tråkfärger på lite fulare kläder är till för pojkar och rosa, lila och klänningar är till för flickor. Många kan gå med på att man får klä barn i vilka färger man vill och hänvisar gärna till att deras dotter har ett par gröna leggings eller att deras son faktiskt efter mycket tjat fick en brun t-shirt med rosa hjärtan på. Guuuuud vad progressivt och könsrollsförminskande..... Sen kommer man in på klänningar och tunikor och herre min jesus vad debatten slår i taket då!

Det finns alltså då människor, som till och med har egna barn (jag blir mörkrädd!), som påstår att en pojke blir homosexuell om man klär honom i tunikor. Han kommer bli retad och han kommer bli kär i andra killar. För det första, ska man verkligen vara orolig för att ens barn kommer bli homosexuellt? Man oroar ju sig knappast för att det ska bli heterosexuellt. Personligen så har jag valt att avsexualisera mitt barn och helt enkelt låta henne ta de besluten i framtiden och helt enkelt älska henne som hon är eftersom det inte är något fel på vilken sexualitet hon än har. För det andra så smittar inte plagg. Tror de personerna då att de även kan smitta vid kontakt eller måste man ha dem på sig? Hur gör man en tjej homosexuell? Det räcker ju tydligen inte med att klä henne i byxor, kanske måste man snagga henne och klä henne i bara blått? Då blir hon bergis flata! Jag lägger ner mer tid på att oroa mig för att mina barn ska få dålig självkänsla, råka ut för elaka människor eller att de ska bli sjuka istället för att oroa mig för något som inte ens är ett problem!

Jag kan ärligt i skrivande stund erkänna att Elsa för närvarande har 14 klänningar/tunikor (men sen har hon typ 20 t-shirtar och 20 byxor osv så vi har andra problem än just könsstereotyper). Vissa har vi köpt (fast nog bara två eller tre faktiskt) och resten har vi fått men alla förutom kanske en eller två tycker jag är väldigt fina och bekväma. Jag tycker att "tjejkläder" i allmänhet är finare om man väljer bort det som är alldeles för tajt eller opraktiskt. För det är ju där tjejkläder förlorar, redan som nyfödda ska de ha urringat, figursytt och hårda, kliande material. Elsa är ju som jag sagt tusen gånger rätt långsmal och har därför en del rätt smala kläder i mjuka material. De tror jag hon tycker är jättebekväma eftersom de sitter skönt på henne. Men tajta, obekväma kläder i lustiga material klär jag henne inte i!! Och majoriteten av hennes klänningar och tunikor hoppas jag kunna återanvända till hennes lillebror om hon någonsin får en. För mig är en klänning en lång t-shirt eller tröja. Det är ju skitpraktiskt. Ett gäng av det som många nog tror är klänningar är egentligen bara t-shirtar som jag köpt i storlek 98 eller större och som jag helt enkelt planerar att Elsa ska ha på sig riktigt länge. De växer ju inte så mycket på bredden, som man märker om man kollar på barnkläder :)

Jag tror inte speciellt mycket på kön och könsroller i allmänhet men jag tror inte det minsta på det gällande barn. Jovisst, tjejer har snippa och killar har snopp. På vilket sätt spelar det någon roll gällande mitt ett år gamla barn som inte har någon business att reproducera sig eller liknande whatsoever? INGET. Just det! Istället för att sexualisera era barn och lära dem att man ska döma folk utifrån utseendet så kanske ni borde arbeta lite med er egen självkänsla och även med er acceptans av andra. Låt era barn vara barn och låt dem uppleva hela spektrat av livet! Ge dem sköna, mjuka, fina och praktiska kläder men skit i vilken jävla avdelning kläderna var ifrån. Jag har då i alla fall aldrig hört om någon som förlöst ett barn med kläder på sig!

Nu säger Sebbe att jag måste sluta blogga, vi ska ta ett glas vin och kolla på tv. Så ursäkta om jag inte knutit ihop säcken helt och fullt, men familjelivet får komma före! :)

Smarta bloggare i ämnet:
www.ladydahmer.blogg.se
www.anaiah.blogg.se
www.blog.olicka.se

idioter
www.majbebis08.blogg.se/
www.mawlien.blogg.se <--- går dock på gymnasiet och har inga barn så jag kan tänka mig att ursäkta henne, man har ett annat ansvar att tänka till när man har barn än vad man har innan och jag hoppas att hon väntar med att skaffa barn tills hon lärt sig mer om världen.

Ni får tyvärr leta upp inläggen själva, jag orkar inte länka just nu. Kanske imorgon om ni vill.

Kommentarer
Postat av: Hampus

Tycker faktiskt det är rätt dålig stil att kalla folk för idioter på nätet... oavsett. Man måste vara bättre människa än så.



"vi ska ta ett glas vin och kolla på tv." får mig att tänka på Absolutely Fabulous av någon anledning...

2009-04-24 @ 08:01:34
Postat av: Icka

Man tackar! Jag är smart jag!

Det behövde jag en dag som denna...



Har du kollat "Mor och son" tråden på VMB?

I could use some support...



Citat: "Jag tror inte på jämställdhet".



Postat av: Lina

om du inte passar dig Hampus så kallar jag dig idiot också! Mohahahahahaha! Nej men ärligt, jag tycker faktiskt folk som inte vill lära sig, som inte vill utveckla sig utan som hellre vill uppfostra sina barn till inskränkta människor är idioter, de är elaka och uppfostrar mobbare.



För övrigt tycker jag det låter som om du tror vi är alkoholister a'la Patsy när du säger sådär, jag drack dock sisådär 4cl vin och sebbe drack inte mycket mer, å så åt vi sockerkaka och sen gick vi och la oss, så oroa dig inte :)

2009-04-24 @ 19:09:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback