sympatismärtor

Okej, jag förstår nu. Jag förstår verkligen! Inatt vaknade jag, ungefär vid klockan ett, med såååå jävla ont i tandköttet/käken/munnen. Jag kunde inte stänga käken, inte svälja, inte låta det vara. Jag har ju fått alla mina fyra visdomständer men en av dem är inte helt utvuxen, och det verkar även som att tandköttet runt alla visdomständerna är lite mer känsligt än i resten av munnen, och nu inatt så hade tandköttet kring den inte helt utvuxna tanden, samt tandköttet kring den visdomstanden som är i överkäken på samma sida, svullnat upp helt! Den inte helt uppvuxna tanden är totalt täckt av svullet tandkött (som alltså tuggas av tanden om käkarna går ihop) och i den övre käken är det mycket svullet i hela käkslutet. Det tog mig minst en timma innan jag kunde somna om, och det var mest för att Sebbe vaknade kvart i två och gick upp och hämtade ibumetin till mig. Innan dess hade jag också tryckt in två bafucin i munnen, de är ju lite smärtstillande, så imorse vaknade jag med en bit bafucin nerkörd i den lilla gropen ner till den inte färdiga tanden. Är säkert jäääättebra för tanden. Just nu känner jag väl att det måste bli tandläkaren, men egentligen skulle jag ju vilja ta bort alla visdomständerna och det lär jag ju inte få eftersom åtminstone två är helt utvuxna. Men varför svullnar det så lätt? Jag har ju känsligt tandkött men om jag borstar på visdomständerna liite mer noggrant så svullnar tandköttet direkt.

Jag bävar lite för att ringa tandläkaren av många anledningar. 1. om jag ska till tandläkaren måste Sebbe ta ledigt för jag kan ju inte ta med Elsa. Sen lär jag ju få gå två gånger om de ska ta bort något så då blir det två ledighetsdagar. 2. Det kommer kosta massa. Bara en undersökning kostar en del, sen om de tar bort en tand eller fyra blir det ju värre. 3. Det kommer göra ONT! Om de tar bort en tand, kan jag ta hand om Elsa dagen efter då? Om de tar bort två-tre stycken? Kommer det göra jätteont länge? Kan jag ta hand om Elsa om jag får starka värktabletter?
och så vidare och så vidare. Får ringa min bror och fråga, som faktiskt tagit bort en visdomstand ganska nyligen.

Så nu lär jag inte bli irriterad på Elsa nästa gång hon vaknar för att tänderna håller på och växer, stackars lillan.

Kommentarer
Postat av: Martina

urch aldrig kul med tandläkaren, de är jäätte dyrt tyvär. men är de bättre nu?



MVH


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback