Stört magiskt.

Idag har jag stört mig på väldigt mycket olika saker. Vissa har varit magiskt bra men det mesta har varit störigt. Ska försöka bearbeta det här i bloggen.

JOBBDAGIS
Imorse på nyheterna hörde jag Billy McCormack, marknadschef för tankesmedjan Timbro, föreslå att företagen skulle ordna dagis på plats då det visat sig att svenskar smiter från jobbet för att hämta på dagis. Det låter ju som en jättebra idé. Då kan alla volvobarnen gå med andra volvobarn, alla som har föräldrar som arbetar på Åhlens kan gå med andra barn vars föräldrar arbetar på Åhlens. På de kommunala dagisen ska bara arbetslösas barn gå, och de som arbetar på för små arbetsplatser för att man ska kunna ha ett dagis. Och om man byter jobb får barnet byta dagis. Och vems arbete ska barnet gå på dagis på? Blir förmodligen mammans, så istället för att kunna dela på hämtningar och lämningar blir det bara en förälder som får göra det alltid. Låter ju jättegenomtänk och smart av tankesmedjan. Superduper verkligen. Eller inte!

FOLK I KOLLEKTIVTRAFIKEN

Det finns många trevliga människor som använder sig av kollektivtrafiken. Det måste det finnas! Jag träffar dem bara väldigt sällan. De jag träffar är sådana som ställer sig en millimeter utanför busskuren (i öppningen alltså) och röker fast det är rökning förbjudet i kuren och fast det ligger en bebis och sover ungefär 30cm ifrån dem inne i kuren. Jag träffar också de som knör sig i mittendörrarna, framför mig med barnvagn, och inte nog med det; det händer allt som oftast att de då de trängt sig sätter sig på barnvagnsplatsen! Ibland när någon redan sitter på barnvagnsplatsen så stirrar jag lite på dem och i bästa fall reser de sig då upp, men väldigt ofta så reser de sig upp och ställer sig lite längre bort på barnvagnsplatsen så jag får tränga ihop mig och Elsa till en liten boll i ett hörn. De som inte har barnvagnar kan ju stå var som helst i bussen! Grrrr. (sen ska jag inte ens börja prata om alla som försöker undvika att hjälpa en med vagnen!)

COOP FORUM
På backaplan ligger coop forum. Där handlar jag ibland fastän det alltid slutar med att jag ångrar mig. I somras köpte vi en massa tetror med ersättning, alltså MASSOR, och märkte när vi kom hem att de gick ut dagen efter. Alltså typ tio liter ersättning som gick ut dagen efter. När det är så kort datum tycker man att de ska märka ut det så att man vet. Sebbe åkte i alla fall tillbaks med dem och de sattes ut i butiken igen utan någon märkning eller så, och jag märkte någon vecka senare att samma tetror stod i affären. Jag sa till i kundtjänst (ingen vill ju ge för gammal ersättning till sin bebis!) och de skulle ta bort dem. En månad senare stod de fortfarande kvar och jag släpade dit en anställd för att titta på när han plockade bort dem. Sen dess har jag i alla fall inte sett dem. Andra äckliga saker vi bevittnat på coop forum är genomruttna grönsaker (bland annat världens äckligaste cassava som en hel koloni bananflugor byggt bo i, helt sant, Sebbe kan fortfarande inte se en cassava utan att få kväljningar) och lite annat gott och blandat som varit ofräscht. Nu de senaste gångerna jag varit där har dock dumheterna legat på en annan nivå. Jag har fått betala dubbelt. Förra gången jag var där så var hälften av varorna på kvittot slagna dubbelt och jag hade nog aldrig reagerat om inte kassörskan hade slagit en annan sak dubbelt och sen tagit bort den vilket uppmärksammat mig på att hon kanske var puckad. Idag slogs blöjorna in dubbelt och jag fick stå och vänta i kundtjänst i nästan en kvart för att få mina pengar tillbaks, och när jag var på väg hem insåg jag att de gett mig fel summa tillbaks. De blåste mig rejält med en felaktig uträkning och gav mig visserligen bara typ 22kronor för lite, men ändå! Jag hatar coop forum! Det måste vara den kassaste normalpris-butiken i hela göteborg!

BRA SAKER
Idag åt Elsa mangopure för första gången. Med kesella förstås. Hon verkar bara gilla frukt tillsammans med kesella, men det får jag väl tåla då. Jag har även lagat två olika maträtter till henne och hon har ätit båda i dag, den ena med väldigt stor aptit. Spaghetti med vegetarisk färssås såklart. Pasta är ju hennes favorit. Det andra var en currygryta med couscous. Gick också bra dock, men inte lika bra :) Nu kan hon i alla fall äta lite bitar och sådär. Hon gillar att bita av bitar av mina smörgåsar och sådär. Hon är duktig :)
Upptäckte också att en affär jag inte alls trodde det om hade riktigt fina barnkläder, name it och esprit, men jag ska ju inte köpa mer kläder till henne! Usch. Köpte faktiskt inget alls vilket var svårt. Det var nog mest tack vare att de allra finaste sakerna inte fanns i hennes storlek.

Nu ska jag i alla fall sluta gnälla/skryta och gå och göra något vettigt. Vad nu det blir. Igår var jag superduktig och städade massa men idag känner jag inte alls för det.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vi hatar också CoopForum. Vi får börja storhandla ihop istället. Så här kan ni ju inte ha det!! =)



Duktigt att inye köpa kläder till Elsabelsa. Bejaka den inre snåljåpen nu, vännen!!!



Kramkram

2008-11-18 @ 18:03:44
Postat av: Ulrika

OBS! Det var jag som lämnade kommentaren nyss. Bara så att du vet. Fast det kanske bara är jag som är snåljåpen i ditt liv??

2008-11-18 @ 18:06:12
Postat av: jonna

Handla på ICA Supermarket i Bergsjön en gång i rent studiesyfte så ska du se att du kommer längta tillbaks till skabb-Coop sen. Det är så dåligt där att jag ofta packar mig ombord på spårvagnen och åker till Hemköp i Kortedala trots att jag bara ska ha något litet.

Postat av: Lina

Ulrika: jag förstod att det var du, inte för att du är den enda snåljåpen i mitt liv utan för att du är den enda som förslagit gemensam storhandling. Så förbarma dig över mig, det skulle vara helt fantastiskt att storhandla ihop!



Jonna: oj, det låter riktigt illa. Men jag ska nog inte göra det studiebesöket för jag vill aaaldrig längta till coop. Jag ska försöka att aldrig mer gå dit. Vi får se hur det går. (fast varje gång jag får en sån där kupong att man får något helt gratis så ska jag gå dit och ta BARA den varan så de förlorar på det!)

2008-11-19 @ 10:42:18
URL: http://linita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback