t minus 16 days

Eller hur man nu uttrycker sig. Det är iaf 16 dagar kvar till beräknat datum för förlossningen. Och om man räknar med att de låter en gå över max 14 dagar innan de sätter igång en, så är det alltså max 30 dagar tills vi har en bebis. Vår bebis. Det är rätt häftigt.

Nästan varje dag är händelserik till tusen just nu känns det som. Kanske är det för att vi verkligen anstränger oss för att få i ordning allt inför bebisankomsten. Och det är ju bra det, för även om vi båda är hemma i början och man säkert får tid till massa mysiga projekt när man har en bebis, så är kanske inte just första månaden tiden för det, och speciellt inte samtidigt som mamma skriver c-uppsats =) Idag avslutade jag dock metod-kursen med inlämning av två tentor, och nu är det alltså bara c-uppsats som gäller. Det är läskigt, för det är nu vi får veta om det här egentligen är genomförbart, och också läskigt eftersom jag vet att när det bara är c-uppsats kvar så är det nääära till bebis =)

I lördags så lagade jag och Sebastian mat ihop. Det gjorde vi faktiskt i fredags också. I fredags så mötte jag Sebbe på wieselgrensplatsen och så strosade vi omkring inne på mataffären Wiezel, som jag tycker om, och handlade massa mat. Så gjorde vi goda tacos när vi kom hem. Då blev man mätt! =) Men på lördagen så gjorde vi falafel, och friterade våra egna falafelbollar. De blev superfina, mycket finare och krispigare och godare än sådana man köper frysta (såklart).

Eftersom jag varit duktig och lagt in bilder på rätt dator så kan jag också ge bildbevis:

image95

Just när man friterar så ser det dock ganska livsfarligt ut, och känns lite livsfarligt också.

image96 

Gott och mysigt blev det i alla fall.

I söndags så var jag ensam hemma större delen av dagen då Sebastian först var och tränade och sen var och umgicks med mor sin. Då skulle jag ju städat och pluggat och varit ordentlig, speciellt eftersom jag hade två tentor att lämna in idag. Dock gjorde jag i stort sett INGENTING. Strax innan Sebbe kom hem så fick jag därför panik av min egen lathet (man känner sig ju aldrig så lat som när någon som gick för många timmar sen kommer hem och man fortfarande inte ens bytt från pyjamas eller ens ätit frukost. Och klockan är runt 18-tiden...) och kastade mig i duschen för att fräscha upp mig lite, och finaliserade sedan ännu ett av våra köksprojekt, ja kanske det minsta till och med, då jag borrade och skruvade upp en liten list eller vad man ska kalla det som vi numera hänger köksredskapen på. Praktiskt och snyggt. Hann tillochmed diska lite innan Sebastian kom hem, så jag verkade nog inte så lat som jag varit =) Och jag var faktiskt rätt duktig för jag tycker det är skitläskigt att borra i väggar. Tror bara att jag ska göra sönder vattenrör eller bli elektrifierad. Klarade mig dock bra!

Igår däremot så var jag allt annat än lat! Satt en hel del med min tenta, men det mest spektakulära jag gjorde var att jag åkte bort till hornbach och köpte massa grejor till att fixa till vår balkong. Det har ju blivit så vårfint ute och då vill man ju få i ordning sin balkong så man kan sitta där lite. Tyvärr är ju vår balkong nästan i markplan så folk som går förbi ser ju en väldigt tydligt, men man kan ju ändå sitta där och ta en kopp te och sådär. Det jag fixade igår var i alla fall att jag la nytt golv över det äckliga, skabbiga betonggolvet som verkligen såg hemskt ut, jag satte upp en balkonglåda (som jag satte lite billiga prov-växter i, bara för att få en bild av hur det kan se ut, inför att jag köper växter på allvar inför sommaren) och jag ställde ut vår stora kruka och vårt gråa bord som vi tänkt att slita ut på balkongen.
Golvet var ju den stora förändringen och egentligen det som gör att man vill vara på balkongen nu, och jag blev väldigt nöjd med att jag köpte olika färger och kombinerade. Fick såga lite i klick-bitarna för att få en perfekt passform med balkongen, och det gjorde jag på ett helt livsfarligt sätt helt själv med sticksågen fastklämd mellan knäna. Inte att rekommendera, men det gick bra =)

Såhär ser ena hörnet av balkongen ut nu:
image97

Och såhär ser det ut när man kliver ut:

image98

Det enda som saknas, eller det som saknas mest, är sittmöbler =)
Jag vill ha fåtöljer i rotting, och då gärna svart eller grå. Hittar jag inte det till ett okej pris, så tror jag nästan att vi köper IKEAs vita rottingfåtöljer, men det kräver ju att man håller efter lite mer. Men med granitgrå dynor kan det nog bli riktigt snyggt. Om någon har tips på var man kan hitta möbler av rotting så är det bara att höra av sig! =)
Tyckte det blev lite finurligt med plattan som blev över lite som underlägg på det lilla bordet, och praktiskt att bordet passar in färgmässigt fast jag inte alls tänkte så när jag köpte golvet.

Jag är i alla fall mycket nöjd med min insats!

Idag var jag och mamma i stan och sedan på backaplan. Det inhandlades födelsedagspresenter till min pappa som fyller år i morgon, och sedan köpte vi... ett babyskydd! (alltså en bilstol till baby).
Det blev en britax safe plus, röd/svart. Jättefin verkligen, och mamma och pappa är verkligen supersnälla som faktiskt köpte det till oss. Nu kanske ni undrar vad vi ska med en bilstol till, vi som varken har bil eller körkort, men den ska ju såklart användas i mammas och pappas bil, och vid tillfällen även i Hampus och Stinas bil.
Bilder på babyskyddet kommer senare. (kanske med en baby i, man vet aldrig =))

Nu har vi nästan allt. Det enda som saknas i stort sett är en babybjörn active bärsele, en sån där med ryggplatta åt bäraren, som jag vill ha och som ska vara väldigt skonsam för ryggen. Men något ska man ju ha kvar att köpa, eller kanske få som ankomstpresent. Man vet ju aldrig.

(förresten, nu när jag får så mycket baby-presenter, tror ni jag fortfarande kan förvänta mig examenspresenter från alla som lovat att ge mig lika fin present som min bror fick? (alltså mamma, haha) Det har ju ändå varit en morot under studietiden =) )

Nu är det i alla fall dags att laga mat! Jag är utsvulten och stackars Sebastian kommer snart hem efter att ha fått jobba över en timma idag igen (precis som igår). Maaat!

Kommentarer
Postat av: Hampus

En vit rand så man vet hur man skall gå och inte går vilse :)

Postat av: Lina

Den är ljusgrå, inte vit! Och de mörka plattorna är grafitgrå. Och man får gå på det mörka också, om man nu vill det =)

2008-03-07 @ 09:53:03
Postat av: Maria

Jag tror dom låter en gå över tiden max tre veckor, för jag blev inte igångsatt förrän tre veckor efter beräknad utploppning!! Men det närmar dej ju!!=D

2008-03-08 @ 20:50:41
URL: http://www.hos-emen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback