Under 30 veckor kvar!

Ja, det ska väl vara sisådär mellan 20-27 veckor kvar, beroende på om den lille blir tidig eller sen. Sen ska väl vara mer vanligt vid första barnet men man vet ju aldrig. Det ska bli kul  när det händer, men de där nio månaderna är verkligen smart uttänkta för att man ska hinna fatta allt och förbereda allt. Jag, som alltid tyckt om barn och länge arbetat med både barn och ungdomar känner mig som en total pappskalle. Jag har faktiskt bara hållt i ett enda spädbarn i hela mitt liv, och det var en pojke på nästan ett år som jag hade kravlandes  mitt knä i ungefär fem minuter. Inte direkt nån megaerfarenhet av de pyttesmå människorna alltså. Typ... behöver man en jacka i storlek nyfödd om barnet föds i mars/april, eller räcker det om man liksom har den lille nerpackad ordentligt i vagnen? Behöver man något mer jackigt på sommaren? De ska ju ha något på huvudet när de är små och nyfödda, även om det är sommar, men om det är en liten mössa, blir det för varmt? Ska man ha små kepsar eller solhattar istället, eller åker de bara av som folk säger? Hur vet man att barnet är för varmt? Fryser? De kan ju inte ens prata!!

Sen är det hela förlossningen och allt som jag inte fattar något av, men det ska de väl förklara för en. Jag som inte har tillgång till bil heller har ju redan nu börjat oroa mig för att förloppet ska gå skitsnabbt och jag inte ska veta hur jag ska ta mig till sjukhuset... Självklart vill säkert både min pappa och bror vara behjälpliga, men vad gör jag om båda två jobbar? Man kan ju inte bara åka ifrån sitt arbete... och min bror kommer ju ha ett eget litet spädbarn då...

Ja det är mycket att oroa sig för om man är lagd åt det hållet.... jag är det i alla fall just nu, eftersom allt känns så okänt och jag verkligen inte är van vid situationer som jag faktiskt inte har en aning om hur jag ska hantera. Jag har en skrämmande känsla av att jag kommer gråta en eller två veckor efter förlossningen, konstant. Bara för att bebisen är så liten och söt liksom.

Nu är i alla fall illamåendet bättre och jag kan vara vaken längre än till klockan åtta på kvällen och gå upp innan klockan åtta på morgonen. Jag har just nu en kiss-strid med barnmorskemottagningen som bekräftat att jag har urinvägsinfektion, bara inte riiiiktigt tillräckligt illa för att de ska hjälpa mig. Att jag lidit i över en vecka verkar inte riktigt hjälpa. Jag har till och med haft feber och migrän, som med största säkerhet är kopplat till infektionen. Så i morgon ska jag tillbaks med ännu en burk kiss och hoppas att de förbarmar sig över mig. De får mig ju bara att tvivla på mina symtom och instinkter om de inte behandlar det, men vi får väl se.

Nu ska jag gå och äta mat som jag faktiskt lagat!! Sånt orkar jag med nu =)

Puss och kram!

Kommentarer
Postat av: Killen med kollen som håller i bollen

ÄR DU GRAVID???? :D

Postat av: Maria

Alltså.. jag tror du oroar dej för samma saker som alla blivande mammor oroar sej för...
Men det jag kan säga är att häng inte upp dej på vad alla säger. Gå på din magkänsla, det är bar adu som vet vad som är bäst för ditt barn. För du har ju ett bra omdöme ändå liksom. alla små barn ska ha mössa på sej för att de har känsliga örongångar så att det inte blåsar in i öronen. Men hallå. När Jonathan var nyfödd och det var sommar så var du ju 40 grader ute, inte fan satte jag på honom en mössa då...
allt ordnar sej! =D Självklart kommer din pappa rusa från jobbet om det går snabbt vid förlossningen, men när det är första barnet brukar det ta lång tid... till och med så man får tvinga förlossningen att ta emot en För de vill att man ska vara hemma så länge som möjligt... gosh!

2007-10-01 @ 21:16:26
URL: http://www.hos-emen.se
Postat av: Stina

Oj, attans!
Jag tror allt går som en dans... (vill du kan du få låna lite förnekelse av mig).
Och du kommer ju säkert få öva lite på den lille som Hampus och jag får.

2007-10-02 @ 07:33:37
Postat av: Hampus

Äh! Det är bara att vara lugn, det ordnar sig alltid. Tänk på alla skumma människor som lyckas hålla liv i sina barn...
Du behöver dessutom inte vara rädd för att ringa efter mig när jag är på jobbet. Tar ju inte jättelång tid att köra dig till sjukhuset så det skall jag nog hinna med.
När det gäller mössa så skall den vara på, "egentligen" även när det är 40 grader ute. Den är inte till gör att hålla barnet varmt, utan för allmän temperaturreglering, kallt som varm. Ullmössor är ett populärt plagg i Afrika har jag hört... Men det är faktiskt rätt svårt att ha ihjäl ett litet barn om man är närvarande och även på stenåldern överlevde barnen, helt utan gulliga mössor och bil till förlossningen.

2007-10-02 @ 07:56:25
URL: http://blog.bandersnatch.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback