Efterlyses: måttlighet

Vad är det med folk egentligen? Folk är så jäkla fundamentalistiska nuförtiden att jag får ont i magen bara jag öppnar tidningen, läser en blogg eller pratar med vänner. Om det inte är amma eller misshandla ditt barn så är det antingen vacciner eller inte vaccinera annars dör du (ja man dör ju av både och, och mördar andra människor och gör sina barn autistiska osv lite hur man än gör). Varför kan vanligt mentalt friskt folk inte vara lite måttliga och eftertänksamma?

När mina brukare (som oftast inte kan vara måttliga eller lugna gällande sånt här) frågar mig om jag ska vaccinera mig så säger jag att jag inte bestämt mig. Min övertygelse är att svininfluensan kommer vara mycket mild för de allra flesta i samhället och att jag inte tror att jag kommer råka speciellt illa ut, men att man kan smitta riskgrupper och att om alla på en arbetsplats får en allvarlig förkylning (vilket de säger att influensan kommer vara som) så kan det ju bli kaos om man arbetar på arbetsplatser som inte kan stängas ner. Så jag har helt enkelt inte bestämt mig. Det är en månad kvar tills vaccinet ens kommer och jag är nog ingen prioriterad grupp och OM jag vill vaccinera mig så är den vaccineringen säkert 2 månader bort, och alltså inget jag måste ta ställning i nu. Kanske får jag grisflunsan innan dess, kanske kommer det fram att tusentals dör av vaccinationen. Vem vet? Jag är öppen för eftertanke.

Desto viktigare tycker jag att det är att man ser till att hålla en bra basalhygien och jag håller just nu på att propagera för ökad handspritsanvändning samt handtvättarlektioner på min arbetsplats. Det är det enklaste och lättaste sätten av alla att förebygga smittspridning. Och handsprit skapar inte resistenta bakteriestammar utan kan förebygga dem om man på så sätt blir sjuk mer sällan och därför tar antibiotika mer sällan.

Så, se nu till att tvätta händerna, hålla er rena och fräscha och chilla lite. Livet är inte svart eller vitt. (det kanske är en pandemi av borderline personlighetsstörning på gång)

Kommentarer
Postat av: jonna

idag ska jag inte säga emot dig. in fact så håller jag faktiskt helt och hållet med. och jag vet inte heller hur jag ska göra med vaccinet.

Postat av: Icka

Jag ska sluta läsa vissa bloggar för att jag blir så besviken på att man inte får vara lagom. Man MÅSTE ta ställning till allting, man MÅSTE ha en åsikt om ALLT och man måste försvara sin åsikt till sista blodsdroppen....



För övrigt så ska jag vaccinera mig. Lilleman tillhör riskgrupperna (astma) och jag vill helt enkelt inte att han ska bli sjuk så hela familjen ska ta spruta.

Dessutom har jag så fruktansvärt kul i skolan så jag har absolut ingen lust att vara sjuk!



Kram.

2009-09-03 @ 20:55:07
URL: http://blog.olicka.se
Postat av: Hampus

Ned med handspriten, fram med alkogelen! Tror jag lyckats övertyga folket på jobbet om detta iaf. Det är ju så mycket bättre, inte massa skvätt och spill och man kommer åt överallt.

2009-09-04 @ 19:50:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback