Resetips i kollektivtrafiken

Jag åker väldigt mycket buss och spårvagn och jag åker oftast med barnvagn och har därför planer på att skriva en liten guide till kollektivtrafiksåkare. Jag börjar idag så får vi se hur långt jag hinner. Får skriva lite varje dag.

PARFYM OCH DJUR

Vissa människor har väldigt mycket parfym på sig och även om det är äckligt i allmänhet så är det fullt tillåtet. Något man däremot bör tänka på om man har väääldigt mycket stark parfym på sig är att man kan undvika att sätta sig alldeles vid barnvagnarna om det går. Barn har rätt känsliga luktsinnen och kan inte säga till om de mår dåligt av en lukt eller så.

Hundar och andra djur är också tillåtna i kollektivtrafiken men ska hållas längst bak i bussen eller spårvagnen. (vilket egentligen parfymfolket också ska eftersom folk är väldigt allergiska mot parfym också) Trots det så står väldigt många hundar (med ägare) i mitten vid barnvagnsplatsen. Det innebär alla möjliga svårigheter.
(1) ett barn kan vara hundrädd. Det kan andra människor också men de kan välja var de sätter sig, det kan inte barn i barnvagn.
(2) Ett barn kan vara väldigt hundkär. Som förälder så är jag inte helt förtjust i att mitt barn sträcker fram handen till främmande hundar men om de står alldeles bredvid henne under kanske 20 minuters färd så är det väldigt svårt att hindra henne. Jag vet ju heller aldrig om ägarna tycker det känns okej att en unge sitter och pillar på deras hund. Eftersom jag inte känner deras hundar eller vet hur de är i temperamentet så känns det alltid obehagligt att ha hundarna så nästan i knät på Elsa.
(3) Det är JÄTTESVÅRT när man ska gå av och på med en barnvagn och har en eller flera hundar med fyra tassar och en svans var att tänka på utöver det lilla utrymme man har på bussen. Jag  vill absolut inte köra över en hund med min barnvagn men flera gånger har jag varit väldigt nära att göra det, och ägarna verkar inte bry sig om att flytta på sig eller hundarna ändå. Det har jag svårt att förstå. Jag kan ju heller inte veta hur hunden kommer reagera OM jag skulle råka köra över deras svans eller tass.

GUBBAR OCH TANTER

Jag vill börja den här kategorin med att säga att jag tycker otroligt mycket om äldre människor och jag bryr mig mycket om äldre människor i kollektivtrafiken. Jag står gärna upp om någon gammal människa behöver sitta. (däremot kommer jag aldrig förstå de friska 45-åringar som tyckte de hade större rätt att sitta ner än vad jag hade när jag var höggravid och halvdöd). Trots det så har många äldre människor sina begränsningar och måste kanske ibland tänka till lite extra. Här kommer tips! (detta gäller faktiskt främst tanterna och gubbarna på 31an, de är helt out of control! Idag skrek jag åt en!)

(1) Har man rollator eller annat hjälpmedel, rullstol eller liknande, så har man lika stor rätt till barnvagnsplatsen som barnvagnar. Det är jag helt med på. Har man däremot en dragväska eller bara femton coop-påsar så ska man sätta sig på en vanlig plats. Många gamla människor varken orkar, kan eller hinner flytta sig när de väl satt sig på bussen så om det finns en annan ledig plats (vilket det typ ALLTID finns bland platserna längst fram på 31an) så sätt dig där från första början så att de som har barnvagn kan åka med!

(2) SLUTA GÅ PÅ I MITTEN! Jag menar allvar! Har du rollator eller så så är det mitten som du ska gå på i, men av någon anledning så har alla gråhåriga damer (även de som är typ 60 år och knappt räknas som gamla) det som religion att kliva på i mitten på 31an-bussen. De tränger sig före mig, puttar undan Elsas vagn, fräser något om att på deras tid gick man minsann och vad gör de sen? Jo de står och KNÖR för att mot strömmen komma fram till sittplatserna som är längre fram i bussen. Men för GUDS SKULL! Man går på där framme om man ska fram och stämpla eller sitta långt fram. Om det inte är en stombuss så finns det ingen anledning att gå på någon annanstans än där framme, men eftersom gamlingar kommer undan med det mesta så kör de hårt på att bryta mot reglerna. Det finns heller aldrig någon anledning att tränga sig före en barnvagn, du kommer förmodligen bara behöva flytta på dig när du väl kommit på så att barnvagnen får komma på sin plats. För det är ju en annan lustig grej, en barnvagn får ALDRIG stå i gången, det får däremot hundrafemton dragväskor fulla med mazariner och kokkaffe.

(när jag gapade på en tant idag så var det just en sån där tant som visserligen hade vitt hår men som inte alls var gammal och inte i något dåligt skick alls. Hon gick på i mitten och var sjukt mycket i vägen. Två andra tanter hade just gått på och satt sig på sittplatsen på barnvagnsplatsen (puckat det med, men de var iaf gamla) och jag fick klämma in vagnen på ett väldigt osäkert sätt mellan dumtanten och dumtanterna. Jag sa åt tanten att hon inte kunde stå där och hon sa att hon skulle gå framåt bara folk kunde sätta sig typ, som om det var FEL att kliva på därfram! Eftersom hon inte flyttade på sig tills föraren startade så trillade hon istället på min vagn som då trillade på de stackars tanterna som satt. Ena tanten fick mycket ont i knät. Då skrek jag "DU KAN INTE STÅ DÄR!!!!!" varpå hon sa att hon skulle ju fram varpå jag skrek "MEN GÅ PÅ DÄR FRAMME DÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!". Fast lite mindre dramatiskt var det nog, men att vara med och skada en stackars tant gjorde väldigt ont i mig, tänk om hon får problem med knät nu!)

Jag nöjer mig där för idag. Nu måste jag snart ringa ett mycket jobbigt samtal. Jag vill inte. Ska maila min mormor först. Hon är den bästa tanten av alla.

Kommentarer
Postat av: Mormor

I love you, I love you, I love you! Thank you!

2009-05-31 @ 01:22:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback