Jämställdhet?

Kan NÅGON snälla förklara för mig varför man inom den sociala sektorn ständigt ska sträva efter en jämn könsfördelning (50/50) när ungefär 2% av alla socionomer är män? (påhittad siffra, men säkert nära sanningen). Detta innebär att ALLA män som är socionomer eller liknande blir anställda, inte på sina meriter eller personliga lämplighet eller egentligen något annat än att de är just MÄN. Så om jag söker ett jobb och lägger ner en massa tid på brev, cv osv och tycker att jag lämpar mig alldeles utmärkt för det jobbet så är jag ändå direkt diskvalificerad om en man också råkat söka jobbet. Det är lustigt att "kvinnosektorn" är den enda sektorn som verkar ta det här med att försöka anställa helt jämnt könsfördelat till sin spets på det här sättet. Men det är ju klar, männen vill ju inte gynna oss kvinnor.

Det här med jämställdhetssträvan borde baseras på procent av yrket. Om fem procent av yrkesutbildade är män så borde man sträva efter att efterlikna den statistiken (på ett ungefär i alla fall).

Jag är förjävla trött på att det alltid bara är män som gynnas! Fy skäms!

Kommentarer
Postat av: jonna

sluta gnäll och utbilda dig till svetsare :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback