Övergivna

Idag åkte Sebastian till Malmö med jobbet och kommer vara borta över natten och kommer inte hem förrän imorgon kväll. Så nu är jag och Elsa övergivna ett tag. Men det klarar vi ju :)

Jag tycker det är svårt att veta ibland, var man ska svara på det som skrivs i kommentarer till ens inlägg. Som en egen kommentar? Som en ny bloggpost? Som kommentar på deras blogg? Jag har i alla fall sett att Jenny (www.jennybelin.blogg.se) ibland svarar folk i sina blogginlägg så nu gör jag det också :)

:Angående burkmat så har jag köpt fyra burkar burkmat till Elsa och en av dem har ätits. Jag köpte dem både för att jag har noja för bitar i maten (den har stillats lite på senare dar då Elsa faktiskt är bättre med småbitar nu än tidigare, och då jag märkt alla de lite större bitarna som mixern missat innan skeden nått Elsas mun) och utifall att jag har bråttom någon dag. Det finns tyvärr inte så jättebra vegetarisk barnmat på burk, det är typ pasta m grönsaker, pasta med ostsås eller potatis med grönsaker. När de blir åtta månader ska det tydligen finnas böngryta och kanske även vegetarisk lasagne, men jag har bara sett dem i reklamblad, aldrig i affären. Att bara äta pasta och grönsaker tycker jag ju inte är en tillräcklig måltid, så jag brukar lägga till mungbönor eller något när jag har gett burkmat. (den burken hon har ätit var pasta med ostsås, broccoli och gräslök. Hon gillar den jättemycket, men jag har ju lagat min egna variant av den nu i efterhand.)

Så i stort sett alltid lagar jag alltså maten själv till Elsa och jag tycker inte det är speciellt jobbigt. När jag gjorde grönsakssoppa till oss så gjorde jag den passande till Elsa med, samma med lasagnen. Ibland på dagarna gör jag något som bara är till henne, till exempel vegetarisk köttfärssås eller potatis eller linser eller något och så mixar jag och fryser in det. Då har jag ju mat som räcker ett tag. Och när jag ska iväg någonstans lägger jag bara 3-4 isbitar (har stor iskubslåda från tupperware, så det är typ en halv stor burk med mat) i min fisher price-matskål som har lock och så tar jag med mig den. Eftersom det är isbitar så blir det ju inte dåligt liksom, utan det tinar lite. Det brukar ju inte vara speciellt lång tid innan det är dags att mata henne, oavsett. Gröt äter hon ju också två gånger om dagen och då lägger jag grötpulvret i matskålen och så får jag hälla på varmt vatten när det är dags. Det är rätt skönt att sån köpt pulvergröt faktiskt är nyttigare än hemlagad, så slipper man det i alla fall! =D

Det enda jag tycker är svårt är just proteinkällor, men mungbönor fungerar jättebra så jag måste koka och mixa lite mer mungbönor eftersom de tagit slut häromdagen. Läste att keso är en jättebra proteinkälla för vegetarianbarn, man kan blanda det med all mat liksom, men jag vet inte om keso går bra när de bara är 6 månader? Jag är visserligen inte jätteförsiktig med mjölkprodukter, men ändå.

Idag mår jag lite bättre faktiskt, mina öron mår definitivt bättre och jag har mest snuva och en hel del hosta, men det är ju sånt man kan få dras med ett tag.
Idag funderar jag i alla fall på att svänga förbi fritidsgården där jag arbetade förut och hälsa på med Elsa. Jag har inte varit där sedan hon var en månad gammal, och då var hon ju inte så rolig :) Och då kanske jag kan passa på att hälsa på mamma och pappa lite snabbt. Men ikväll ska jag framförallt vara hemma och äta godis och helt enkelt bara vara för mig själv! :) (ja, elsa sover ju från åtta ungefär, så då kan jag verkligen koppla av!)

Nu är det dags att gå och kolla om jag har tvättid idag =D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback