KAMPANJSTART!

Ja, trots att jag tydligen ska arbeta hundramiljoners procent till nittio procents lön så har jag bestämt mig för att mjukstarta en kampanj. Jag ska faktiskt försöka göra skillnad i samhället. Tänkte börja med att skriva lite lätt om det här, nu när jag bara har en minut eller två, för att kanske få tips på sätt att göra det här på och sådär.

Som vi ju alla vet så får man ju inte röka på krogen numera. Man får inte röka i offentliga byggnader. Man får inte röka på sjukhusområdena. Men man får bolma away hur jävla mycket man vill på HELA Liseberg. Min "kampanj" kommer inte rikta sig mot att få Liseberg rökfritt för jag förstår de som röker och som ändå vill kunna vara med vänner eller liknande en dag på Liseberg, absolut, men jag tycker det ska finnas platser där man får röka och att det stora lekparksområdet ska vara rökfritt.

Den här idéns kom ur vårt senaste Lisebergbesök. För det första så rökte folk överallt, hela tiden. Det var fler som rökte än vad som inte rökte, på en lekpark framförallt till för barn och ungdomar! Allra mest bestört blev jag, småbarnsförälder som jag är, när en man passerade Elsa (som gick) och var EN CENTIMETER ifrån hennes fina lena kind med sin glödande ciggarett som han gick och svängde omkring sig. Vi fick såklart hjärtstillestånd båda två men som tur var så gick det ju bra, men varför ska sådana situationer uppstå?
Inte mindre upprörd blir jag när jag ser alla ungdomar, vissa var nog inte ens tonåringar, som står och coolhets-röker. Är det verkligen okej att Liseberg är en plats man går till och känner sig pressad att röka på? Att det liksom blir en enda stor röktunnel för folket? Vet alla tonårsföräldrar hur det ser ut numera på Liseberg? Mig ger i alla fall ett ställe där det står hundratals underåriga och röker varje dag kalla kårar.
För det tredje så tänker jag på all personal. Man får inte röka om man precis står och spelar eller liknande men vi stod vid spelhjul som i stort sett var dränkta i rök eftersom det stod tiotals personer precis en halvmeter ifrån hjulet och rökte. Rök stannar ju som bekant inte på en och samma plats hela tiden.

Kanske blir inte allt jättemycket bättre med "rökrutor" av något slag men många av problemen kommer minskas eller elimineras. Framförallt så kommer vi som inte vill stinka rök eller utsättas för rök och glöd under en heldag som ska vara ROLIG slippa detta.

Och alltså, ärligt, varför får man röka på hela Liseberg? När man tänker på det, känns det inte lite bisarrt att HELA Lisebergsområdet är rökning tillåten? Det känns väldigt 1980 och det behöver förändras!


(skriv om det på era bloggar vettja så ska jag försöka få tid på onsdag att skriva ett brev till Liseberg)



(tänkte lägga upp en obama-referens med yes we can men hittade bara bilder med hans ansikte på och orkade inte fixa något eget. Nu ska jag sova.)

Kommentarer
Postat av: Stina

Härligt med lite samhällsengagemang!



Lycka till med brevet, sådant kan förändra en hel del... Själv lever jag på min gamla merit ännu!(Värjningsplikttrianglar på backaplan) Varje gång jag åker förbi tänker jag på alla bilister som klarar att köra ut på leden galant.

2009-06-23 @ 09:14:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback