Pirater överallt


Nu är det piratebay-rättegång och Sebbe lyssnar på det live hela tiden. Jag lyssnar live en stund nu. Det är väldigt intressant och roligt och jag blir nästan lite fnittrig.
Jag slits mellan vad jag tycker, för jag gillar ju inte piratebay-killarna något särskilt men samtidigt är de ju så härligt dundernördiga och väldigt löjliga när de svarar undvikande om och om igen, och det blir ju roligt att lyssna på :)
Jag gillar inte att Gottfrid Svartholm Warg och Fredrik Neij försöker låtsas att TPB är en oskyldig hobby och inte alls något de tjänat en himla massa pengar på. Det är löjligt. Sen är jag ju inte drogliberal vilket tydligen Gottfrid är, men det hör ju inte till den här rättegången.

Det jag däremot hoppas på är att denna rättegången kan starta en diskussion om upphovsrätten och hur det ska skötas i framtiden. Spotify är en bit på vägen men det måste lösas på ett bättre sätt. Upphovsrättslagen måste modifieras. Det är i stort sett bara de stora skivbolagen som förlorar på den illegala nedladdningen, tyvärr så tjänar mesproppar som Warg och Neij på det, vilket jag ogillar. De flesta små artister och även många stora, tjänar på gratis nedladdning, det erkänner till och med flertalet artister. Och jag tycker personligen att musikartister måste börja inse att de får tjäna pengar genom uppträdanden och special-cds och liknande. Och vem har sagt att man har rätt att tjäna miljoner på musik, om folk inte vill betala? Jag kan ju inte bara kräva att det lagstiftas så att jag ska kunna tjäna miljoner som socialarbetare.

Filmbranschen är väl lite krångligare, men det går ju att lösa det med.

Så jag hoppas TPB-rättegången kan sätta igång en vettig debatt som inte styrs av de stora skivbolagen. Jag kan nog nästan lova att jag inte kommer köpa en enda cd-skiva till mig själv förrän kulturen och lagen förändras, om det inte är en skiva av en artist jag personligen vill stödja. Men då skulle jag hellre gå på en konsert, det är ju tyvärr bara svårt att hinna med numera.

Förresten är det löjligt att höra de här gamla gubbarna förhöra TPB-killarna om alla tekniska sakerna. Pinsamt. Det har verkligen varit en teknisk revolution sedan de var unga och de har inte hängt med aaaaalls. Låt nu generationen som förstår ta över debatten och komma fram till svaren, inte de pengahungriga gubbarna.

http://www.youtube.com/watch?v=01fCG45Y8CU

Den länken är för övrigt sjuuukt rolig. Men alla kommer nog inte fatta, men jag skrattar så jag nästan kissar ner mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback