Fantastiskt

Precis som första gången jag satte min fot på en bilskola så förundras jag idag över hur bra proffsiga anvisningar kan vara. Igår på BVC fick jag ett litet häfte om bebisars magläge (som man verkligen borde lämna ut i samband med födseln) och det läste jag idag på morgonen.

Vi har ju inte haft jättestora problem med att ha Elsa på mage men det har ju inte varit någon stor triumf heller. Hon har snabbt tröttnat och mest legat med huvudet på marken och inte alls tränat nacken. I det här häftet som jag fick så fanns lite info om varför de ska ligga på magen när de är vakna, och också hur man kan få lite "otränade" bebisar att tycka det är roligare. Ett tips var att lägga bebisens överkropp på något, så att hon blir lite vinklad. De visade med ihoprullade handdukar, kuddar och förälderns ben bland annat. Jag tog den kudden som vi allt som oftast har Elsa på och la under hennes överkropp så att den kom upp lite. Direkt ställde hon armarna under axlarna och lyfte upp huvudet. Hon tyckte det var roligt en lång stund och var jätteduktig. Till slut blev det ju för jobbigt och hon blev lite ledsen, men innan dess var det en stor triumf. Ett par omgångar sådär om dagen, och så en sovperiod på mage, så kommer både huvudformen och nackmusklerna att bli finemang! (nu fick hon ju ingen anmärkning på nackmusklerna, och igår när jag la henne på mage så kunde hon åla sig en lång bit, så hon är väl inte SÅ motoriskt eftersatt, men man vill ju att det ska bli bättre och bättre och bättre....)

Känner att jag är riktigt glad idag.

Senare ska vi få besök av snälla Karin också. Ska bli roligt.

Nu ska jag passa på att ta ett bad medan Elsa tar sig en liten tupplur (på rygg).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback