Bebisar bebisar bebisar

Det har varit full rulle och mycket action på senaste tiden, och mycket har involverat bebisar. I torsdags så var jag på barnmorskemottagningen och tog lite provet och sådär som vanligt och fick för första gången dåliga resultat. Jag hade bra blodsockervärde, bra blodtryck, bebisens hjärtrytm var jättebra men däremot hade jag nästan inte ett uns järn i kroppen. Jag som ändå hade extraladdat med järntabletter i några dagar, jag visste ju inte riktigt att det tog så lång tid att få upp sitt järnvärde. Barnmorskan trodde först att maskinen som mätte värdet var trasig eftersom det var så himla lågt, men efter att ha tagit tre prov så fick jag lite skäll istället. Jaja. Det är inte min starka sida att hålla på och ta tabletter varje dag, speciellt som man inte får dricka te flera timmar innan och efter man tar dem, och som tur var så ska det inte vara så himla farligt att ha järnbrist. Det är inte farligt för bebisen när den är i magen iaf, men om jag fortfarande har järnbrist vid förlossningen så kan ju jag råka lite illa ut och inte må så bra kanske. Jag gick i alla fall, duktig som jag ändå är, och köpte de riktigt starka järntabletterna på apoteket och blandar dem lite med mina gamla vanliga. Barnmorskan föreslog att jag skulle "äta dom som godis", men det känns inte helt rätt. Hon sa dock att sisådär femton om dagen eller så nog är för mycket, men en hel del vill hon ändå att jag ska trycka i mig. Den åttonde februari får vi se om det hänt något. (hon sa dock att hon inte trodde det skulle hunnit gå upp tills dess men att vi bara får hoppas på att det inte sjunkit mer =))

I torsdags var även jag och pappa på IKEA och köpte allt sånt där nödvändigt, som en spjälsäng och en himla massa tvättlappar, en söt babylampa och annat sånt där. IKEA är alltid kul men det blev lite dyrare än tänkt, som vanligt! =)

I fredags var det trevligare för då hade jag besök av mina gamla socionomvänner och tillika mammor, Alice och Jenny, med sina små sötnosar Joseph och Nils. Joseph är en stor pojke som fyller två år senare i år, men Nils fyllde en månad i lördags och var då alltså inte ens en månad då han var på besök hos mig. Trots att bilden av det hela får mig att se jättetjock ut (jag är faktiskt inte ens så tjock, även om jag är i åttonde månaden) så stal jag den här bilden på mig, Alice och lille Nils från
Jennys blogg.

image93


Helgen försvann sedan i ett töcken med alldeles för mycket och alldeles för lite sömn på samma gång på något konstigt sätt. Vet inte om jag sover sämre eller om det är min totala järnbrist som gör mig så trött, men trött är jag. I måndags så var det mer babybesök då Hampus och Stina kom på besök med Vilmer. Då hände också det mest fantastiska, nämligen att vi fick ett helt sprillans nytt Tvättbjörne classic i present av Hampus, Stina, mamma och pappa. Jag hade precis förlikat mig med tanken på att inte ha något skötbord alls och blev mäkta överraskad, men jätteglad såklart. Hampus tvingade Sebastian att sätta igång och bygga ihop det direkt och vi har testat det lite med Vilmer ovanpå. Sebastian stod sen på kvällen när de andra hade gått och låtsaspratade med sin bebis på skötbordet och låtsades byta blöja. Han var inte så eld och lågor som jag var när det gällde skötbordet tidigare när han bara sett det på bild men nu är han helt överförtjust. Kanske till och med så förtjust att jag kan få honom att byta alla blöjor, bara han får stå vid det fina skötbordet =)

Vilmer är för övrigt helt förtjusande nu, skrattar och håller på hela tiden. En riktig charmknutte! Han fnissar liksom och gömmer sig lite förläget bakom sina händer, man smälter ju helt!

Nu blev det här väldigt långt så jag får väl börja runda av. Idag har jag för övrigt börjat få värkar som gör ont, eller sammandragningar eller vad man ska kalla det. De är inte regelbundna eller så, så jag tror inte det är någon risk att det poppar ut något barn för tidigt, men man får verkligen ett hum om hur ont det kommer göra under förlossningen! Sjukt verkligen. Men oavsett så har vi i stort sett allt man behöver till bebisen nu, det enda vi saknar är bärsele och babyskydd till mammas och pappas bil, och det är ju absolut inte hela världen om man inte har det direkt när den lille behagar dyka upp. 

Och i övermorgon är det bara sju veckor kvar! =)

Kommentarer
Postat av: Jenny

tycker det är en fin bild på dig :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback