Längesen sist

Ja jag är ju inte direkt någon duktig bloggare längre. Men det är ont om tid! Hela tiden! Men jag ska försöka sammanfatta lite vad som hänt den senaste tiden =)
Förrförra helgen var en riktig släkthelg. Först var min mormor och hennes sambo Sven här och hälsade på för första gången. Det var väldigt trevligt och vi fick jättefina rosa tulpaner som jag blev mycket glad över (och också några vita blommor som jag faktiskt glömde fråga vad de hette, obildad som jag är, men de luktade väldigt gott och mycket!). Jag tycker mycket om att ha fina blommor i lägenheten men är lite för snål för att köpa det bara till mig själv utan anledning. Vi fick också en fin tulpanvas och matchande liten skål, aalvar aalto (eller hur många Aaaaa man nu skriver det namnet med), och vi fick också en fin julduk som mormor själv sytt och en gullig jul-grytlapp som min mormors faster Anna gjort. De var väldigt fina, och jag tycker ju om julsaker och speciellt sådant som man vet historien kring.
Jag har fina bilder på tulpanerna i sin vas men tyvärr på fel dator! Får ta och lägga över allt sådant någon dag =)
Sedan dagen efter mormor och Sven varit här så fyllde min "lilla" kusin 16 år och är inte så himla liten längre. Tur att Vilmer finns nu så det inte bara blir massa gamlingar hela tiden =)

Sen gick säkert veckan som vanligt, minns inget speciellt av den =)
Eller jo. Det var ju föräldragrupp på tisdagen och det handlade bara om amning. Och det var hemskt! Jag som inte haft så krångligt förhållande till amning innan började tycka att det var helt vidrigt och är fortfarande lite avvaktande inför det. Sebastian var riktigt arg och äcklad efteråt. Vi fick se en film som var kanske en halvtimma eller något och var norsk från 90-talet, och väldigt hurtigt och norskt proklamerade att bryst er best! Det var alltså som att se något mellanting mellan förintelsedokumentär och kycklinguppfödningsdokumentär. Det kändes som en jäkla mjölkfabrik och det var bara en massa klipp mellan norskor som satt på rad och ammade, eller handmjölkade i bunkar, eller dubbelhandmjölkade i större bunkar, eller pumpade mjölk med pump, eller två pumpar, eller i badkaret osv osv. Hade det varit en förlossningsfilm så hade det varit en massa närbilder på huvuden som började visa sig, och navelsträngar som klipptes och blod typ. Det var för mycket! Språket i filmen var också så himla dramatiskt! Amning var det enda rätta och alla som inte ammade utan medicinskt skäl var inte värd mer än en spottloska på fjället typ.
Nej, den informationen kunde de gett oss på en kvart, och med kanske fyra bilder. Amning behövde inte bli något storskaligt och äckligt.

Det var ju alla hjärtans dag också. Inget jag tycker är så himla speciellt, men lite mysigt är det. Jag och Sebastian hade mest hemmamys, men så fick jag också ett jättesött änglaspel med hjärtan, verkligen underbart, och en fin lila näckros-ljuslykta. Vi åt gott och myste mycket!

Sen förra helgen så kom först min bror och lille Vilmer över på en fredagsfika, som sedan även Stina ärade med sin närvaro. Sebastian var på jobbet eftersom det var dagtid, och det var himla längesen han träffade Vilmer, så vi erbjöd våra barnpassningstjänster dagen efter, på Hampus och Stinas bröllopsdag! Så jag fick gosa med Vilmer två dagar i rad, och äntligen fick även Sebastian det igen. Det var väldigt mysigt förutom när Vilmer kräktes världens jätteillaluktande kräks över mig. Jag hade inte riktigt trott på Hampus när han sa att den lille knoddens kräks verkligen luktade vuxenspya men det gjorde den! Och inte var det lite kräks heller! Han såg mycket nöjd ut efter sin bedrift. =) Men en våtservett och ett klädbyte senare så var jag lika nöjd jag.

Söndagen blev väldigt lyckad, då åkte vi till backaplan och shoppade! Ja, jag köpte bara ett par mjukisbyxor som jag ville ha, men Sebastian som var i lite större behov av att fylla ut garderoben köpte två par jeans och ett par mjukisar (ja vi är bekväma människor). Han köpte även ansiktstvättsprodukter och testade ett par skor som vi sedan beställde hem på nätet. Där lyckades vi med mycket på en och samma dag, och hann tillochmed äta lite burger king och komma hem i tid att ha det rätt trevligt och mysigt hemma! =)

Och igår, trots att få vet det, så firade jag och Sebastian vår årsdag. Visserligen har vi inte gift oss än, men vi har varit tillsammans i ett år. Det kanske låter kort men har varit ett underbart år som känns både längre och kortare än ett år. Det känns som att vi alltid varit tillsammans nästan, men samtidigt så är det inte trist eller rutin än. Så det är det bästa av två världar helt enkelt! =)
Så igår lagade jag stormiddag, slavade i köket hela dagen. Jag började på morgonen med att göra en fantastisk kladdkaka utifrån ett recept som finns i en bok som heter Jag vill ha choklad, som jag fått av Sebastian faktiskt. Dock blev receptet lite annorlunda när jag gjorde det beroende på den chokladen jag hade hemma, men det blev himla bra. Jätteannorlunda faktiskt, ska lägga upp receptet en annan dag! Sen själva middagen blev supergod hasselbackspotatis och biffar på en speciell vegetarisk färs, fetaost och rödbetor. De blev väldigt fina och goda. Till det så blev det en god kikärtssallad med fetaost, morotstzatsiki och toast på majsbröd med örtsmör. Vi drack alkoholfri cider och det var väldigt mysigt. Kladdkakan åt vi såklart med vispgrädde.
Sebastian hade köpt 20 röda rosor till mig som står och är underbart fina i en vas i vardagsrummet nu. Sen hade han även köpt en härlig massageolja som han sedan gav mig ryggmassage med. Jag är ju rätt trött i ryggen som man säger så! =) Så det var härligt! Och en helt underbar kväll. Vi har många sådana märker jag =)

Med magen går det för övrigt bra. Mitt järnvärde går superlångsamt uppåt men ändå uppåt. Skönt. Alla andra värden är superbra, och jag mår ändå bra trots att jag väger ungefär som ett tåglok. Dock har jag ju väldigt ont i mitt bäcken, mina höfter och ryggen, men vad kan man förvänta sig egentligen? Min mage är ju enorm! Idag är det dock bara 20 dagar kvar! Amazing!

Nu ska jag iväg och möta Sebastian för att handla inför en tacofredag! Det ni, ännu en mysdag! =)

Kommentarer
Postat av: Jenny

Tråkigt att de avskräcker folk från amning på föräldrakursen. Upplevde det inte alls så hysteriskt på vår föräldragrupp (vi såg ingen film). Vill bara tala om att jag har upplevt amningen väldigt positiv (och praktisk). Sedan tror jag det fungerar lika bra med ersättning men tycker inte du ska bestämma dig efter att ha sett en dålig film... Lycka till oavsett vad du bestämmer dig för!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback