Längtan

Jag har en sån himla stark längtan efter så många olika saker.
Först och främst, just nu, så längtar jag tills flytten. Eller egentligen inte. Jag längtar tills vi har flyttat snarare. Och det är ju heller inte så långt tills dess. Den 23e november flyttar vi. Så den 25e november går sista flyttlasset och då ska allt vara flyttat både härifrån och ifrån mitt förråd, hem till vårt alldeles nya hem. Jag har en väldig övertro på hur perfekt vårt liv kommer bli bara vi har flyttat. =) Men det kommer bli väldigt trevligt att kunna ha folk över igen, och liksom ha ett riktigt "hem". Inte för att det inte är hemma där vi bor nu, men eftersom jag mest bara flyttat in tillfälligt så känns det i alla fall inte som mitt hem.
Där finns också en massa del-längtan. Jag längtar till att få ställa alla mina fina saker i skåpen i köket. Jag ser fram emot att sitta på balkongen med en varm tröja och ett par tofflor och dricka mitt varma te. Jag ser fram emot vår nya säng som vi ska få levererad till lägenheten. Jag ser fram emot att börja fantisera kring hur barnrummet ska se ut.

Jag ser dock inte fram emot flytten. Som det är nu kan jag inte direkt bära så mycket saker. Jag är inte mesig och jag bär fortfarande matkassar och ikea-kassar med tvätt, men jag känner ibland när jag lyfter lite tyngre än vanligt att magen inte alls gillar det. Så något möbellyftande blir det inte för min del, och det kanske låter skönt, men jag kommer känna mig så hemsk när andra människor får bära mina möbler åt mig. Det är väl tur att jag i alla fall hjälpt några av dem som ska hjälpa till med flyttningar, om-målning och sånt i sina hem, så de kanske inte tycker jag är helt hemsk. Men sen är det ju även själva planeringen. När jag knappt kan bära så känns det som om vi behöver vara så många fler, och det är inte så himla kul att försöka värva folk till att hjälpa en att flytta (känner du att just DU vill hjälpa till, mer eller mindre, så är det bara att höra av dig =) det är fullt tillräckligt att bära in lite kartonger från bilen in i lägenheten/baka en kaka/hjälpa till å slänga allt skräp jag inser att jag inte vill flytta/hjälpa till att skruva ner saker från min gamla lägenhet som fortfarande sitter uppe. =)).
Den 26e tror jag i allafall att jag kommer vara ganska så lycklig.


Länge leve julenSen så längtar jag STARKT till julen. Alla som känner mig vet säkert att jag är helt besatt av julen och har mer juldekorationer och julgranspynt än någon normal människa i min ålder, men i år längtar jag nästan mer än vanligt. Det hänger väl ihop med längtan efter en ny lägenhet, eftersom bland det första jag ska göra när vi flyttat in är julpynta, och det hänger väl också ihop med graviditeten eftersom jul är en sådan familjehögtid.
Jag längtar till att köpa klappar till alla, slå in dem fint och ha dem under min gran ett tag. Jag ser fram emot allt julpyssel och julbak. Jag planerar att göra pepparkakor och julkola så det riktigt fräser om det! =) Jag ser fram emot att göra torkade apelsinskivor och sätta nejlikor i härliga apelsiner och hänga upp i sidenband här och var i lägenheten. Jag ser fram emot att pynta min julgran och inte minst pynta balkongen! (jag tänker inte ha något jättehemskt med tusen ljusslingor som pulserar ut discoljus, men det är första gången jag haft en balkong att pynta så det är klart jag ska pynta den lite iaf!).
Inte minst så längtar jag till julafton. Jag tycker alltid det är så himla mysigt att klä upp sig lite och åka iväg och äta massa massa god mat och umgås, ge och få klappar, titta på kalle, och allt annat sånt som hör julen till.  åhh vad jag längtar! =)

Sen längtar jag självklart väldigt mycket efter bebisen. Jag vill egentligen ha den här NU, men inser att det både skulle vara mycket farligt för den lille eftersom den inte är helt livsduglig än och även svårt för mig att ta min examen isf. Men jag drömde om den häromnatten, och det var så himla verkligt. Vi fick en väldigt liten bebis-flicka med alldeles mörkt hår på huvudet. Hur söt som helst, och jag blev väldigt ledsen när jag vaknade och fattade att det bara var en dröm. Men nu sparkar den lille krabaten hej vilt i min mage och både jag och Sebastian kan känna när den håller på som värst. Ibland gör det jätteont i magen men som de säger: "allt är normalt".

Jag längtar också efter min examen. Fast inte så mycket som jag längtar till allt annat eftersom jag inser att jag kommer få jobba jättehårt för att lyckas ta den innan mitten av mars. Men lite ambitioner får man allt ha! (ja, jag borde egentligen plugga just nu så det vette sjutton hur det går med de där ambitionerna =P)


Och idag fick jag en jättekonstig längtan efter att bo ute på landet. Fast inte kanske landet-landet hundra år från all civilisation, men i stil med Säve, eller kanske ännu mer "landet". Och jag började längta efter att lära mig rida och ha ett mysigt litet hus, och springa omkring i stövlar och mysiga halsdukar för jämnan. Detta måste verkligen vara någon slags hallucination att jag längtar efter det. Inte minst för att jag inte alls tycker om hästar. Jag tycker de är stora och farliga och att kor är mycket finare. Och jag skulle nog mest vara livrädd om vi bodde i ett hus på landet, med tanke på hur mörkrädd och inbillsk som jag är. Jag kanske helt enkelt bara behöver lite mer helg-promenader i naturen, och det kommer jag ju få när vi kommer bo alldeles bredvid hisingsparken och slätta damm. Så det löser sig nog! =)

image89
(kossor ÄR finare än hästar!)

Nu längtar jag mest efter en kopp te, lite kakor eller choklad (jag tentapluggar ju!) och att bli klar med min tenta! Så det blir nog lite plugg, sen en tripp till hemköp och sen mer plugga plugga plugga!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback