Datenight

Jag och Sebastian har något som vi kallar för Datenight. Det är inget vi planerat utan mer något som uppstått naturligt, kanske speciellt för att vi tidigare inte bodde själva. Jag tror iofs att datenight-konceptet började med att vi gick ut alla tre, men det evolverade sen uti vad vi nu stolt kallar just Datenight.
Datenight händer ungefär en gång i veckan, oftast fredag efter att Sebastian slutat arbetet, men kan även inträffa på lördag. (även om det då är vanligare att vi beställer hem pizza och känner oss lite äckliga). Datenight innebär alltså att jag och Sebastian går ut och äter. (och oftast slutar det med att vi på vägen hem går in i någon affär och köper snacks och åker hem å kollar på film och äääter hela jäkla kvällen sen =))

Kvaliteten och den romantiska feelingen har verkligen varierat, allt från att vi ätit tillsammans med vår fd kombo på Vår krog och bar (pizzahak i biskopsgården) (tragiskt nog är detta nog vår mest frekventa datenight) till att vi ätit mysigt och romantiskt på lite finare ställen. Dock har vi svårt att komma på vart vi ska gå och vad vi ska äta, så det har väldigt ofta antingen blivit Vår krog eller The Rover. Då båda de ställena har typ ett vegetariskt alternativ var så tröttnar i alla fall jag väldigt fort.

På senaste tiden har vi dock varit bättre, men inspirationen tryter ju alltid! I och med flytten som vi precis genomgått så har vi även ätit så mycket pizza att det räcker för ett helt år, även om Antonios pizza alldeles bredvid oss är helt fantastiska, prisvärda och vänliga. (De kan vi absolut tipsa om, men vitlökssåsen ska man nog hålla sig borta från!)

Om det blir nån datenight ikväll vet jag faktiskt inte. Vi ska äta ute-lunch imorgon och kanske blir det bara hemmakväll idag, men annars tänkte jag nog dra fram ett gammalt ess ur rockärmen i form av La Sombrita. Men det är ju inte optimalt då jag faktiskt ätit där flera gånger innan. (fast det har inte sebbe, och det kan ju vara nog så viktigt!) Man kan ju heller inte boka bord utan får stå ett tag och vänta, något som är helt värdelöst när man inte ens kan ta en öl i baren under tiden. (ja det KAN man ju såklart, det är bara jag som inte kan det =))

Därför tänkte jag att alla som har tips på en eller flera goa restauranger, allt från kvartershak till lite finare (men tänk på vår ekonomi, vi är inte gjorda av pengar =)) kan tipsa oss, så kan jag berätta lite om vår upplevelse här sen.
De enda kraven vi har på en restaurang är egentligen att det inte ska vara stans finaste, det ska finnas möjlighet att äta något vegetariskt, och det ska ligga antingen relativt centralt eller i närheten av Lundby. (eller på vägen mellan Lundby och centralt funkar ju med då =)) Pizza ska väl heller inte vara det som stället är allra mest kända för. =) Det ska ju gärna också vara ett ställe man vill sitta ner och äta på, men om ni tipsar om take-away-ställen så specificera gärna det. (och gärna också om man behöver boka bord osv)

Vi äter gärna typ asiatiskt och sådär, men tipsa gärna om allt ändå, för nu har vi snöat in på indiskt och etniskt ett tag och behöver ta oss ur det träsket!!

De ställen vi besökt nu senast på datenight har varit Götas i majorna, The Rover på andra långgatan och Maharani på första långgatan.

Nu är vi mycket tacksamma för alla tänkbara tips!

(p.s så här i efterhand, när jag tänker efter, kan jag nog se att datenight sprungit ur det som tidigare var att vi gick ut till rockbaren och drack öl och partajade. Det är nog tomrummet efter det som fylls, med massa maaat. Härligt. =))

Kommentarer
Postat av: Killen med kollen som håller i bollen

Då vill jag tipsa om en restaurang som serverar riktig amerikansk husmanskost. Det heter Burger King och kan hittas överallt inom vallgraven. Ett tips är deras Big King XXL Meal med tonvis med ketchup till hamburgaren (inte pomfreissen).

Postat av: Stina

Solrosen i Haga serverar ju bara vegetarisk. Vet inte hur det är på kvällarna, nen Lunchen är fantastisk.

2007-11-30 @ 19:10:29
Postat av: Linnéa

Gillar ni tapas så måste jag tipsa om Manana! Det är lätt även för en vegetarian att äta sig mätt, man kan välja hur många rätter man vill ha (och därmed hur mcyket pengar man vill lägga ut:)). Ligger i slutet av Kungsgatan

2007-12-01 @ 11:22:19
Postat av: Hampus

Jag äter så sällan ute och då oftast på samma halvbra grek/turkiska resturanger runt kungsportsplatsen (eftersom de är de enda alla kan komma överens om som ligger "rätt"). Agora heter nog en av dem och förrättstallriken med massa diverse är bra.

Övrigt är det takeaway på Ton Cha Bub som gäller. Grymt god taimat. Det mesta kan man få med tofu (står det på menyn i alla fall).

2007-12-03 @ 21:25:24
URL: http://blog.bandersnatch.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback