Barnmorskan

Idag var jag på återbesök hos min barnmorska, och inget blev riktigt vad jag trodde =)
Jag hade faktiskt inte fått någon uppgift alls om vad som skulle ske detta mötet, antagligen för att det var så långt mellan förra och detta. Jag hade då byggt upp en väldigt stark bild av vad mötet var till för, inte för att det var sån himla big deal liksom. Jag var säker på att de skulle ta blodprover på mig, kolla mina järnvärden, sockervärden och sådär, men så var det ju inte alls! Och jag som slutade äta choklad vid middagstid igår! (visserligen var det lite för att jag totalt överdoserat på billig choklad och knappt kunde stå upp rakt, än mindre se rakt)

Nej, jag fick ett moderskapsintyg och min barnmorska lyssnade på fosterljuden. Just när hon höll på kunde jag inte känna några sparkar men jösses vad jag hörde att den rörde på sig därinne. Barnmorskan påpekade att det var en livlig en, och jag blev lite fundersam. Tänka sig att jag känner så mycket rörelser och så rör den sig så mycket när jag inte känner det också! Det kommer ju vara en fulländad maratonlöpare eller liknande när den kommer ut!
Fosterljuden lät i alla fall bra och hjärtat slog som en häst galopperar, vilket tydligen är bra och helt normalt.

Jag blev tipsad om att börja med järntabletter, och de rekommenderade någon sort som man tog som en kapsel om dagen. Jag har ju redan tjuvstartat lite med hemofer (man ska ta 3-4 tabletter om dagen, men jag har tagit 1-2, bara som test) då den har tillsatt folsyra också, och jag tycker det verkar bättre att ta flera små tabletter istället för en stor varje dag. Tydligen kan man ju må så dåligt att man kanske bara kan ta den där stora varannan dag, och då är ju hemoferen lättare att skära ner på, eller portionera ut under dagen. Så min barnmorska skrev upp mig på hemofer, och sa att jag kanske får byta ändå om jag inte får tillräckligt högt järnvärde av den. Men allvarligt talat, hur dåligt får jag egentligen äta om jag ska äta fyra järntabletter om dagen och fortfarande ha för lågt järnvärde? Då får jag ju käka vitt bröd med smör konstant och dricka några liter te om dagen. Nejnej, jag tror jag klarar mig fint faktiskt!

Men hon är helt okej min barnmorska så jag börjar tveka mer och mer till om jag ska byta. Finns ju ingen garanti för att jag får en bättre i Lundby, och vem jag än får som kommer den ju inte ha koll på hur det varit hittills och sådär. Så jag bokade in en träff till med den barnmorskan jag har nu, och så ska jag bara ringa och se om jag kan gå på föräldragrupp i Lundby utan att gå på MVC där. Det är nog en bra kompromiss tror jag.

Nu är det jobbadags idag, (ja klockan fyra ja) så jag ska köra igång och plugga lite nu, så jag kan åka och vila upp mig hos mamma och pappa runt tolv. (jag är så lat så jag måste åka till Tuve fyra timmar innan jag börjar, bara för att orka gå till jobbet när det väl är dags =))

Snart har vi ju flyttat och då ska jag minsann ha folk över på fika så det står härliga till! Så var beredda! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback