kaka söker maka

Den senaste tiden har jag varit en snäll och mysigt bulltant. Inte för inte som jag kallas Martha men det kan ju i perioder bara innefattas av mat och häftiga drinkar och lite pyssel. Nu har det dock innefattat en hel massa bakning. Jag började söndagen den 6e maj med att baka kanelbullar som jag och en vän snabbt tuggade oss igenom tillsammans med lite te. Samma vän har också varit delaktig i att mumsa i sig det mesta andra som jag också bakat. Det är bra att ha en medbrottsling.

Fortsättningen på bakmanin var dock att jag på tisdagen faktiskt fuskade lite. Jag var trött som tusan och hade fått ett sånt där paket med brödmix eller vad det är av min bror. Så jag satte igång och tillsatte vatten och lät jäsa osv och bakade Lingonbröd. Sen ska jag ju säga att de bröden inte alls motsvarade mina förväntningar då de inte alls jäste lika bra som vanligt bröd brukar och därför blev ganska små. Jag använde dock en bit av degen till att göra en slags enkelversion av foccacia som jag älskar att baka. Det blev helt enkelt som ett luftigt vitlöksbröd, och det blev finemangfint.

Min nästa bakfrenzy blev ett gäng hallongrottor on demand från ovanstående kakmonstersvän. De blev jättegoda och mumsiga, kan knappt förstå varför någon skulle köpa kakor som hallongrottor när de faktiskt går att göra precis lika goda, om inte godare hemma. Och det är superenkelt också!

hallon

Så var det då nu i helgen, natten mellan söndag och lördag. Jag var lite ledsen efter en meningsskiljaktighet tidigare på kvällen och bakade i terapeutiskt syfte. Då blev det återigen syltgrottor men denna gången en blandning av hallongrottor och blåbärsgrottor. Jag är inget stort fan av blåbärssylt men jag har en burk hemma som blivit kvarlämnad av någon annan så jag tänkte att jag skulle använda den sylten till något gott! Bra blev det också trots att kakorna blev bakade i ottan, men jag tror faktiskt att hallonsylt ändå är snäppet smakrikare att använda i kakor.

bl?b?

Receptet som jag använt för att göra syltgrottorna är superenkelt.
4 dl vetemjöl (ska vara 4,5 dl mjöl men ta någonstans mellan 4 och 4,5 så blir kakorna finare)
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g smör eller margarin

och så blandar man det, gör ut kakorna och lägger sylt i en liten grop i dem. ca 10 minuter på 200c grader i ugnen. Easy-peasy. 

Natten var dock ung (jävligt tidig morgon) när kakorna var klara så jag gick över till att baka frukostfrallor med både sesamfrön och vallmofrön. Blev supergott med alldeles nybakade frallor som osten bara smälter sig på till frukost. Mysigt värre. Har även ätit frallorna till frukost nu på morgonen och jag är mycket nöjd med min baknatt!

fralla


Stay tuned for more crazy baking!  Jag tror knappast det stoppar nu!


Kommentarer
Postat av: Hampus

Helt galet att baka bröd tidigt på morgonen... Det finns det väl ingen vettig som gör ;)
Snygga bröd i alla fall :)

Postat av: Maria

Hallå gott med kakor!!

2007-05-23 @ 22:16:58
URL: http://www.hos-emen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback