Mumsig hummus

Jag fick ännu en gång lust att göra hummus, inte minst för att jag för inte så längesen kokade en gigantisk mängd kikärtor, hade tahini ståendes i kylskåpet och, pga Näbbis sjukdom (som nu även är min), har en quest att få i så mycket vitlök som möjligt i maten. Vitlök är ju nästan som lökarnas pencillin, fast utan att jag blir allergisk, liksom.

Då jag inte hade ett recept direkt i huvudet och inte ville göra en gigantisk mängd så sökte jag runt lite på nätet och kollade i mina kokböcker hemma efter ett recept jag trodde på. Nu var kanske inget recept helt till min tillfredsställelse så jag kokade ihop ett lite eget i min galna hjärna. Det blev supergott och väldigt vitlökigt fast på ett gott och milt sätt.

image88

Linas Hummus
Ca 2 dl kikärtor
3 msk tahini
3 vitlöksklyftor (jag använde det sista av mamma och pappas färska vitlök. Helt underbar!)
Lite citronjuice
ca 1 tsk spiskummin
½-1 dl vatten blandat med vetefritt ekologiskt buljongpulver
Lite peppar
Och så bara mixar man allt med en mixerstav eller i en liten matberedare.
Innan jag serverade det första gången så pudrade jag över lite av mitt supergoda paprikapulver också (som jag fått av svägerskan!) vilket gjorde att det såg superfint och aptitligt ut.

Efteråt la jag också i lite linfrön, bara lite, för att öka nyttighetsfaktorn lite extra.

Ett enkelt recept, som kan göras både med kikärtor från burk och egenkokta. Den här hummusen blev jätteluftig och god, nästan lite moussig, vilket blev supergott. Väldigt gott att ha som dip åt t.ex morotsstavar eller på mackor eller knäckebröd, och nyttigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback