Groddning i full fart

Groddning är något jag gör för första gången någonsin as we speak. Jag tycker mig minnas någonstans djupt nergrävt i mitt minne att min mamma har groddat alfalfa-groddar någon gång när jag var liten men jag kan lika gärna ha fel. Nu har jag i alla fall för några veckor sedan äntligen tagit steget och köpt en väldigt basic groddningsburk i en hälsokostaffär (gröna boden på vasaplatsen) för under en hundralapp, och för några dagar sen kom jag mig äntligen för att köpa frön till groddning. Jag köpte de klassiska alfalfa-fröna men också bockhornsklöverfrö, vilket tydligen är en av ingredienserna i curry och ska ge lite kryddiga groddar. jag började med de kryddiga groddarna och de är nu två dagar gamla. De har groddat jättesnabbt inne i ett skåp i köket och det har verkligen varit jättelätt. Bara att följa instruktionerna på påsen (hellre det än de som kom med burken, de var otroligt mycket mer krångliga och meningslösa) och vänta. Om ungefär två dagar är mina groddar färdiga att avnjutas och har då ökat i vitaminer och massa nyttigheter! Nästan magiskt att grodda!

groddning i full fart


Självklart behöver man inte köpa en speciell groddburk utan man kan göra en själv av en glasburk hemma och lite tyg, men jag tyckte det var lättare såhär och så slapp jag oroa mig för om allt gick rätt till.

Min drömgroddning är rödbetsgroddar för de ska tydligen bli otroligt röda och fina och smaka lite som rödbetor, som jag älskar =) Men tyvärr verkar det vara mkt svårt att få tag på sådana frön. Well well, får väl bli ett kommande projekt, bara att hitta fröna! =)


groddar

Kommentarer
Postat av: Weronica

Hejsan,
Vart fick du tag i din groddburk?
Den ser anorlunda ut och verkar smidig...
Lycka Till med din groddning!

2008-03-14 @ 15:48:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback