Valerie Solanas, jag älskar dig.

Valerie Solanas är en totalt galen kvinna som föddes 1936 i USA. Hon utnyttjades sexuellt av sin pappa. Hon var hemlös vid 15 års ålder och försörjde sig på prostitution och även mer "respektabla" saker till och från. Hon tog examen i psykologi vid University of Maryland. En av de saker Valerie Solanas är mest känd för är för att hon sköt Andy Warhol. Han dog ju inte eller så, men sköt honom gjorde hon.
Det Valerie Solanas borde vara mest känd för (och ännu mer känd än vad hon är såklart) är att hon har skrivit The S.C.U.M manifesto. Första gången jag läste det måste jag ha varit  runt 14-15 eller så och det betydde grymt mycket för mig.

valerievalerie

S.C.U.M står för Society for Cutting Up Men vilket säger en hel del. Manifestet är helgalet och fullt med sjuka utläggningar om att män är 'walking abortions'  och att de är inkapabla att tänka eftersom de får blodbrist i hjärnan varje gång de får erektion. Jag älskar Valerie Solanas. Hon är spritt språngande galen och det är så underbart befriande. Självklart så kanske man inte alls borde utrota alla män förutom de som böjer sig för oss men säg att man istället pratar om könsroller och istället för män säger det manliga.

Det är för mig helt obegripligt hur man INTE kan förstår hur århundraden av kvinnoförtryck i allmänhet och åratal av kvinnoförtryck för henne i särskildhet kan skapa en sådan rörelse som SCUM i Solanas sinne. Jag ser det som en självklarhet och känner det mer och mer själv. (trots att jag inte ska jämföra mina upplevelser med Solanas, det vore orättvist mot många olika människor på många olika plan.)

Manifestet finns att hitta överallt på internet, det är bara att googla 'scum manifesto' så kommer det upp i hur många versioner som helst, dock bara på engelska. Det finns i bokform på svenska också. inte allt för dyrt.
HÄR kan ni lata trycka om ni vill läsa manifestet. Men strunta i vad det är för sida i övrigt, verkar deppigt =)

läs lär och gör något åt saken!

Kommentarer
Postat av: El Skumpo

Eyy brorsan till bruden som skriver denna blogg, kan du sluta läsa här så man får detaljer ;)

Postat av: Lina

haha, skumpisen! =) du ska få alla detaljer av mig nån annan dag (kan ju alltid paralellt skriva en annan, mer hemlig blogg, vi får se ) =P
Puss!

2007-02-17 @ 11:28:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback